زادروز

ریموند لووی (به فرانسوی: Raymond Loewy) (زاده ۵ نوامبر ۱۸۹۳ – درگذشته ۱۴ ژوئیه ۱۹۸۶) طراح صنعتی آمریکایی متولد فرانسه بود که به خاطر تلاشهای خود در طراحی‌های انواع صنایع به شهرت بزرگی دست یافت. در این خصوص وی توسط مجله تایم شناخته شد و در روی جلد ۳۱ اکتبر ۱۹۴۹ این مجله برجسته شد.

 او بیشتر دوران حرفه‌ای شغلی خود را در آمریکا سپری نمود.

 از میان طرح‌های ریموند لووی می‌توان به طراحی لوگوی شرکت‌های بزرگی چون شل، اکسون، شرکت هواپیمائی TWA، و لوگوهای سابق شرکت نفت بریتانیا، شرکت خدمات اتوبوس Greyhound Scenicruiser، دستگاه فروش سکه‌ای نوشابه کوکا کولا، لوکوموتیوهای GG1 , S-۱ راه‌آهن پنسیلوانیا، بسته‌های سیگار لاکی استرایک، یخچال فریزرهای کولد اسپات و سامانه انتقال ایر فورس وان آمریکا. زندگی شغلی او هفت دهه به طول انجامید.

نخستین موفقیت لووی طراحی موفقیت‌آمیز یک هواپیما بود که او را برنده جام گوردون بنت در سال ۱۹۰۸ نمود. در سال بعد او داشت هواپیمایی را می‌فروخت که آیرل نام داشت.

 او در جنگ جهانی اول در ارتش فرانسه خدمت کرد و به درجه کاپیتانی رسید. لووی در جنگ زخمی شد و نشان صلیب نظامی فرانسه را دریافت نمود.

طراحی‌های او تأثیر شگرفی روی ساخته‌های بشر گذاشته‌است. او به عنوان مردی که آمریکا را تغییر داد شناخته شده‌است. او توانست قطعه‌های منحنی شکلی را به شکلی ساده و مؤثر طراحی کند که مقامت هوا را کم می‌کند. با این کار او توانست شغل پر زحمت و طولانی خود را به مدت ۶۰ سال پایه‌گذاری کند.

 او مسئولیت مرتب کردن تولیداتی از جمله ماشین‌ها، هواپیماها، ساختمان‌ها و از تمام اسباب و لوازم خانگی گرفته تا خمیر دندان و خودکار را به عهده داشت. کار کردن به عنوان مشاور برای شرکت‌های بی‌شماری از جمله شرکت موتور Hupp، کوکاکولا، اتحادیه هواپیماها، شِل، اکسون، آی‌بی‌ام، ب‌ام‌و، جنرال موتورز و ناسا او را به این فکر انداخت که طراحی ساده و مؤثر می‌تواند زیبایی را دراقتصاد منعکس سازد. در مدت زمان کسب افتخارات و جوایز بزرگی از جمله مدال طلا در حمل و نقل عمومی (برای طراحی لوکوموتیو GG-1) بیانیه بین‌المللی در فرانسه در سال ۱۹۳۷، طراح نمونه صنعت و هنر در لندن در سال ۱۹۳۷، دریافت جایزه از رئیس‌جمهور فرانسه، در سال ۱۹۸۰، به عنوان شهروند افتخاری فرانسه انتخاب شد.

او یکی از صدمین تأثیرگذاران آمریکایی در قرن بیستم، توسط مجله لایف و ساندی تایمز نام‌گذاری شده‌است.

لووی به مدت ده سال برای شرکت کوکاکولا کار می‌کرد. این شرکت سالیانه متحمل طراحی‌های متعددی می‌شد. در این مدت او کمتر خود را درگیر طراحی بطری‌های نوشابه نمود. با این وجود همکاری و کمک او در این زمینه موجب شد طرح اصیلی که در تمام غرب شناخته شده‌است به وجود آید. لاغر کردن نسخه قبلی توسط او موجب شد تا بطری یکدست سیاه شود و در نتیجه جذابیت بیشتری برای نسل جدید داشته باشد. او همچنین مسئول طراحی مجدد برای کوکاکولا در سال ۱۹۴۷ بود. او در این مدت از امتیاز خود برای طراحی یخچال برای بطری‌های نوشابه (خنک نگهدارنده) در سال ۱۹۴۵استفاده کرد. ۱۰ سال بعد (۱۹۵۶) در باز کنی طراحی کرد که در بطری‌های نوشابه را در خود نگه می‌داشت.