قانون جذب یک شبه علم است

قانون جذب یک شبه علم است

گارگین فتائی

در علم روانشناسی نمونه های زیادی از شبه علم pseudo-science را می توان یافت که به طور خاص به آنها شبه روانشناسی pseudo-psychology می گویند. بیشترین نمودها و موارد شبه علم در روانشناسی عامه است که بارزترین آنها قانون جذب، روانشناسی انگیزشیئ و مثبت اندیشی positivism است که جمعاً به آنها روان شناسی زرد popular psychology می گوئند.

قانون جذب The law of attraction یکی از رایج ترین شبه علوم در روانشناسی است که متأسفانه در بین مردم بسیار رواج پیدا کرده است، از این رو برخی افراد با توسل به مفاهیم قانون جذب کلاس های حضوری و آنلاین برگزار می کنند. و برای خود کسب و کاری راه اندازی کرده اند. قانون جذب می گوید اگر افکار منفی داشته باشید، اتفاقات منفی را به ذهن خود جذب می کنید و اتفاقات بدی برای شما رخ می دهد، زیرا مدام در مورد آن اتفاقات فکر و صحبت کرده اید. برعکس، اگر افکار شما کاملاً مثبت باشد، چیزهای مثبت را به ذهن خود جذب خواهید کرد و از آنجایی که مثبت فکر و صحبت کرده اید، اتفاقات مثبت و خوبی برای شما رخ می دهد (کارمایکل و رادفورد، 2007).

در واقع قانون جدب ، تاثیر گذاری ذهن بر حوادث بیرون و جذب آنها توسط دهن است .

قانون جذب می خواهد ما را به این نتیجه برساند که برای موفقیت در زندگی باید کاملا مثبت اندیش باشیم. این نتیجه گیری مبتنی بر شواهد و داده های علمی نیست. صحت آن بر اساس آزمایشات علمی تایید نشده است. اساساً بر اساس یک سری کلمات انگیزشی است که در سال های اخیر به ویژه از طریق اینترنت، شبکه های مجازی و رسانه ها رشد فزاینده ای داشته است. این احتمال که افکار می توانند بر چیزی خارج از ذهن تأثیر بگذارند بحث برانگیز و مشکوک است و تحقیقات علمی آن را ثابت نکرده است (Whittaker, 2007).

از آنجایی که این قانون جذب ، عامه پسند و قابل فهم برای عموم است، امید و انگیزه را در افراد تقویت می کند و از این رو مورد استقبال جامعه قرار می گیرد. اما مشکل اینجاست که این قانون اساساً یک نظریه شبه علم است که می‌خواهد با ایجاد انگیزه کاذب و دادن انرژی کاذب مردم را به سمت افراط در تفکر مثبت سوق دهد (Ehrenreich, 2009).

این با حقایق اجتماعی و علمی سازگار نیست و بیشتر حکایتی anecdotal است. قانون جذب جنبه هایی از تجربیات فردی (سوگیری شناختی cognitive bias)، تعمیم یک مورد درمانی خاص به موارد دیگر (سوگیری انگیزشی) motivational bias ، ماهیت خود انتخابی (سوگیری انتخاب selection bias) و ماهیت ذهنی (سوگیری تاییدی confirmation bias) دارد (Kaptchuk & Eisenberg, 1998).

از آنجا که زندگی متشکل از رویدادهای مثبت و منفی است، خوش بینی و بدبینی باید معقول و متعادل باشد. در زندگی و به ویژه در علم، وجود بدبینی به اندازه خوش بینی ضروری و مؤثر است و باعث رشد شخصیت و رشد علم شده است. مثلاً اگر شخصی با نگاه کردن به پرندگان و بر اساس قوانین پرواز آنها هواپیما را اختراع می کرد که خوش بینانه بود، از طرف دیگر فرد دیگر به این فکر می کرد که ممکن است این هواپیما نتواند به پرواز خود ادامه دهد و سقوط کند. بنابراین به فکر راه حلی برای آن برآمد . خوش بینی صرف باعث می شود با دادن انگیزه و انرژی کاذب به خودمان به صورت سطحی با مشکلات مواجه شویم و در نتیجه راه حل های اساسی و صحیح را برای آنها انتخاب نکنیم.

به طور کلی ، هیچ مدرک علمی و تجربی از قانون جذب حمایت نمی کند. روانشناسان، محققان و دانشمندان به طور گسترده آن را شبه علم می دانند زیرا هیچ مبنای علمی اثبات شده ای ندارد (رادفورد، 2009).

منابع

Barbara Ehrenreich, .(2009). How the Relentless Promotion of Positive Thinking Has Undermined America. Metropolitan Books.

Kaptchuk, T.; Eisenberg, D. (1998.) "The Persuasive Appeal of Alternative Medicine". Annals of Internal Medicine. ACP journals.careers.asponline.org. https://www.acpjournals.org/doi/abs/10.7326/0003-4819-129-12-199812150-00011

Mary Carmichael & Ben Radford.( 2007). Secrets and lies. Skeptical Inquirer. https://skepticalinquirer.org/exclusive/secrets-and-lies/

Radford, Benjamin (2009). "The Pseudoscience of 'The Secret'". Live Science.. https://www.livescience.com/5303-pseudoscience-secret.html

Whittaker, S.(2007. Secret Attraction. The Montreal Gazette. https://web.archive.org/web/20160304090328/http://www.canada.com/montrealgazette/story.html?id=78fc94dd-c0b2-4ade-891d-98770bfae388&k=70777

مقایسه دو آهنگ پاپ معروف جهانی

مقایسه دو آهنگ پاپ معروف جهانی

گارگین فتائی

کوئین سِرا Quién será یکی از معروف ترین و زیباترین آهنگ های اسپانیایی مکزیکی است که در نسخه های زیادی چه به صورت تک آلبوم و چه به صورت موسیقی متن فیلم منتشر شده است. این آهنگ توسط آهنگسازان مکزیکی لوئیس دمتریو Luis Demetrio و پابلو بلتران Pablo Beltrán Ruiz در سال 1953 نوشته شد و اولین اجرای سازی آن توسط پابلو بلتران روئیز Pablo Beltrán Ruiz تحت عنوان چا چا چا چا-چا cha-cha-chá.اجرا شد.

اجرای نسخه اصلی ( اجرای سازی ) این آهنگ

https://youtu.be/EalnyZSYUYQ

اجرای آوازی آن توسط پدرو اینفانته Pedro Infante در سال 1954 اجرا شد. دمتریو این آهنگ را به طور خاص برای پدرو اینفانته خواننده مکزیکی نوشت که آن را در سال 1954 در فیلم مدرسه برای ولگردها School for Tramps اجرا کرد.

اجرای نسخه اصلی ( اجرای ) این آهنگ توسط پابلو اینفتانته

https://youtu.be/yxgh_7fzCY0

اجرای آوازی دیگری از این آهنگ

https://youtu.be/gIStR4hoSI4

نورمن گیمبل Norman Gimbel تغییراتی در اشعار ایجاد کرد. او قسمت نسبتاً غم انگیز اشعار اسپانیایی را در مورد ناتوانی مرد در عشق ورزی حذف کرد و آن را با اشعار انگلیسی جایگزین کرد که نشان می داد شریک زندگی او با یک رقص زیبا قلب یک عاشق را به دست آورده است. بیان و جمله بندی آهنگ از منفی به مثبت تغییر کرد و گام ترانه از مینور که گام غمگین و منفی بود به ماژور که گام شاد و مثبت است تغییر کرد چنانکه که پوزیشن این آهنگ نیز در گام جی ماژور است. او همچنین نام آهنگ را از Quién será به SWAY تغییر داد. اولین و البته بهترین کاورcover آهنگ Quién será بر اساس تغییراتی که نورمن گیمبل در متن ایجاد کرد توسط خواننده مشهور آن زمان دین مارتینDean Martin در ارکستر دیک استابیل Dick Stabile orchestra در سال 1954 اجرا شد که این اجرا بسیار موفق بود و. توسط مردم و حتی منتقدان مورد استقبال قرار گرفت. این یک تک آهنگ از آلبوم هی، برادر، شراب بریز Hey, Brother, Pour the Wine بود و نزدیک به سه دقیقه طول می کشید .

اجرای کاور این اهنگ توسط دین مارتین

https://youtu.be/J6f7MKmIwjU?feature=shared

این اجرا می تواند هماهنگی این آهنگ با رقص که موضوع اصلی آهنگ است را بهتر نشان دهد.

https://youtu.be/E2e4tuYcc4s

هر دو نسخه جذابیت های خود را دارند و انتخاب اینکه کدام نسخه بتهر است سخت است ، اما من نسخه کاور را به دلایل زیر بیشتر دوست دارم در عین اینکه نسخه اصلی مکزیکی را نیز دوست دارم.

ریتم Rhythm نسخه اصلی مکزیکی آهنگ 6 کانتی S، S، Q، Q و ریتم آهنگ کاور باضرب 4/4 پالس یا چهارگانه quadruple است، یعنی ضربات آن قوی-ضعیف-ضعیف است.

در آهنگ کاور علاوه بر گیتار از دو ساز زهی ویولن و ویولا نیز استفاده شده است که این دو ساز لحن آهنگ را عاشقانه تر می کند.

تن pitch آهنگ ملایم است و معمولاً در یک خط پیش رود. ملودی آهنگ نیز زیبا و ریتمیک است به طوری که در ذهن می ماند. جمله بندی آهنگ در حالی که تغییراتی نسبت به نسخه اصلی دارد، به هارمونی اصلی آهنگ وفادار مانده است. این سطح از تن صدا و زیر و بمی م بیشتر برای یک آهنگ عاشقانه مناسب است و به نظر من هر چه تن صدای آهنگ ملایم و پائین عاشقانه پایین تر و بدون تغییرات اساسی در اهنگ باشد، تاثیر آن روی شنونده قوی تر است.

مانند تن صدا ، ولومvolume صدا هم کم و ملایم است و از سطح متوسط به بالا (مزو فورته mezzo forte) به سطح متوسط پایین (مزو پیانو mezzo piano) می‌ماند، در حالی که در نسخه اصلی، به ویژه نسخه سازی آن، شاهد افزایش ولوم به عنوان کرِسِدو crescendo هستیم .

در نسخه اصلی، موسیقی به صورت ناگهانی شروع نمی شود، اما در نسخه کاور، موسیقی با attack شروع می شود. کیفیت صدا timbre در حد خوب و قابل قبولی است. بافت texture نسخه کاور هوموفونیک homophonicیا دوصدایی یا همصدایی است که دین مارتین همراه با آلات موسیقی می خواند اما برخی از نسخه های اصلی این آهنگ به صورت پلی فونیک polyphonic یا چند صدایی اجرا می شوند که برای آهنگ های عاشقانه چندان مناسب به نظر نمی رسد.

از نظر فرم،form نسخه کاور بیتر مبتنی بر تکرار repetition است و این باعث دلپذیرتر شدن آهنگ می شود. به نوعی می توان گفت که فرم آهنگ اوستیناتو ostinato است.

از نظر دسته بندی category ، نسخه کاور در زمزه آهنگ های پاپ popular است اما ژانر نسخه اصلی پاپ بولرو ماریمبا لاتین Latin pop bolero marimba و ژانر نسخه اصلی بولرو-مامبو bolero-mambo است.

ژانر، هارمونی و بیان موسیقی علیرغم تغییراتی که ایجاد شد، به اصل لاتین خود وفادار باقی ماند. اما نکته قابل توجه این بود که انگلیسی شدن این آهنگ و تغییراتی که در آن ایجاد شد، به خصوص با اجرای یکی از مشهورترین خوانندگان آن زمان، باعث شهرت این آهنگ در سطح وسیع تری از جهان شد و در پنج قاره جهان به شهرت رسید.