تفسیر و توضیح یک اثر نقاشی رادیکال و چیکانو
جمع آوری و توضیح و ترجمه از گارگین فتائی
خانم یولاندا لوپز Yolanda López (1942-2021) یک فمینیست و هنرمند مفهومی شیکانا است . این صاطلاحی است که به آمریکایی های مکزیکی تبار Mexican Americans اطلاق میشود . به آمریکایی مکزیکی تبار مرد شیکانو یا چیکانوChicano و به آمریکایی مکزیکی تبار زن هم شیکانا یا شیکانا Chicana می گویند . هنری که توسط آنها خلق شده است به هنر چیکانو Chicano art معروف است
لوپز از آثار خود برای به چالش کشیدن مفاهیم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی متداول جامعه استفاده می کند. او اغلب از رسانه های ترکیبی، طراحی ها، کلاژها و نقاشی ها برای ارائه مدل های جدیدی از هویت جنسیتی، نژادی و فرهنگی استفاده می کند. یولاندا لوپز به خاطر ساخت سری گوادالوپGuadalupe Series معروف است. این مجموعه نگاه به تصویر نمادین باکره گوادالوپ را متحول کرده و آن را به یک ایده آل بسیار شخصی و سیاسی تبدیل کرده است. او شیوه نگاه به باکره گوادالوپ را از حالت ملکوتی و آسمانی و تقدس به زمین و در میان جامعه آورده است.
داستان باکره گوادالوپ: هنگام زیارت در مکزیک ، مردم از زیارتگاه تپه ای نزدیک جایی که گفته می شود مریم مقدس است ، بازدید می کنند برای یک مرد آزتک( سرخپوست مکزیکی) به نام خوان دیگو Juan Diego ظاهر شد که در سال 1531 به مسیحیت گرویده بود. وقتی خوان دیگو این موضوع را به اسقف گفت ، اسقف از او خواست تا ادعایش را ثابت کند . خوان دیگو سپس به زیارتگاه برگشت و باکره در مورد مکانی که می تواند گلهای رز را انتخاب کند به او گفت. خوان دیه گو ، با روپوش پر از گل های رز ، نزد اسقف بازگشت. اما وقتی اسقف به گلهای رز نگاه کرد ، گفته می شود که تصویری از مریم قدس برایش ظاهر شده است. با اعتقاد به اینکه این یک اتفاق معجزه آسا بود ، زیارتگاه باکره مقدس در Tepeyac در قسمت شمالی مکزیکو سیتی. امروز ساخته شد ، این زیارتگاه بخشی از یک مجموعه بزرگ است که شامل چندین ساختمان کلیسا ، یک گروه مجسمه بزرگ که ظهور باکره مقدس به خوان دیگو را روایت می کنند و یک فضای بزرگ برای مراسم مذهبی در فضای باز ، یک عبادت کاتولیک سرویس است .
این مجموعه شامل سه نقاشی به نامهای زیر است
Yolanda Lopez, Portrait of the Artist as the Virgen of Guadalupe,1978
یولاندا لوپز، پرتره هنرمند در نقش باکره گوادالوپ، 1978،
Yolanda Lopez, Margaret F. Stewart: Our Lady of Guadalupe,1978,
یولاندا لوپز، مارگارت اف استوارت: بانوی ما گوادالوپ، 1978،
Yolanda Lopez, Guadalupe: Victoria F. Franco,1978.
یولاندا لوپز، گوادالوپ: ویکتوریا فرانکو،8 197 است. .
لوپز در این سه نقاشی به ترتیب خودش، مادرش و مادربزرگش را در قالب سه بانوی گوادالوپ به تصویر کشیده است. او در ابتدا می خواست با تشبیه خود، مادر و مادربزرگش به باکره گوادالوپ یا همان مریم مقدس که هیچ کدام باکره نبودند، تقدس باکرگی را به چالش بکشد. از سوی دیگر، دختر، مادر و مادربزرگ سه شخصیت زن یک خانواده را تشکیل می دهند، در حالی که سه شخصیت مرد دیگر خانواده را تشکیل می دهند، یعنی پدر، پسر و پدربزرگ. او همچنین می خواست به زنان طبقه کارگر، زنان پیر و میانسال، زنان چاق و دارای اضافه وزن و زنان مستقل و خودجوش ادای احترام کند. یکی دیگر از اهداف مجموعه Virgin of Guadalupe حذف ریشه های استعماری و تلقی مردسالارانه از نماد گوادالوپ به عنوان نماد یک زن محبوب و معیار و تبدیل آن به نماد عشق و خوش بینی رادیکال است (Deras, S, 2021).
در هر یک از این سه پرتره تصویری از یک مار وجود دارد. فقط در پرتره سوم پوست مار کنده شده است . این مارها در دو پرتره اول زندگی و واقعیت های آن و در آخرین پرتره مرگ را نشان می دهند (Yolanda Lopez, n.d.).

مشخصات نقشه دوم
نام اثر
Margaret F. Stewart: Our Lady of Guadalupe
بانوی ما گوادالوپ ماگرات اف استوارت
خالف اثر
یولاندا ام لوپز
Yolanda M. López،
تاریخ خلق اثر
1978
ابعاد نقاشی
بیست و دو در سی اینچ
شکل نقاشی
پاستل روغنی روی کاغذ
Alvarez, V., & Soto, T, n.d.).
تابلوی دوم "مارگارت اف استوارت: بانوی ما گوادالوپ" نام دارد که مادر لوپز را در حال کار به تصویر می کشد. در این تابلو زیبایی معمول زنان یعنی زنی سفیدپوست با اندامی لاغر، جوان و پر زرق و برق وجود ندارد، بلکه معیارهای دیگری برای زیبایی در نظر گرفته شده است. این زیبایی جدید، زیبایی رایجی نیست که توسط دیگران به صورت تیپ بدنی باریک، سفیدپوست، جوان و پر زرق و برق به تصویر کشیده شود، بلکه زنی میانسال را به تصویر می کشد که سخت کار می کند (دراس ، 2021).
جزئیات نقاشی: زنی سنگین وزن در حال خیاطی است. او با چرخ օդհղդ خود یک شنل بزرگ آبی تیره با ستاره های زرد می بافد. ته پتو و زیر پای این زن که مادر لوپز است، یک فرشته و چند گل رز وجود دارد. نورروشن زرد و نارنجی در پشت سر او وجود دارد،. به این ترتیب لوپز می خواهد بگوید که زن کارگر و پیر نیز می تواند نماد گوادالوپ و مریم مقدس باشد و جایگاه مریم یک جایگاه انحصاری نیست. نور پس زمینه و پشت سر زن و همچنین شنل پر از ستاره و سایر نمادهای مربوط به بانوی گوادلوپ در نقاشی دیده می شود. به این ترتیب، لوپز مفهوم و ساختار زن ایده آل در مکزیک را که بانوی گوادالوپ است، گسترش داد. به عنوان مثال، او به جای اینکه یک زن لاغر و سبک وزن را به عنوان یک زن ایده آل نشان دهد، یک زن سنگین وزن را به تصویر کشید. همچنین آنچه برای این خانم مهم است انجام صحیح کار و اخلاق کاری است چنانکه روی میزش به هم ریخته و درهم و برهم است و در کنار چرخ خیاطی چراغی وجود دارد در حالی که او برای انجام کارهایش به جلو شده است. اینگونه است که لوپز می خواهد نشان دهد که اخلاق کاری نیز بسیار قابل احترام است. چرخ خیاطی همچنین نماد بافندگی و پیوند نقاشی با صنعت بافندگی مکزیک را هم نشان میدهد که نقش زیادی در اقتصاد این کشور دارد.
به این ترتیب، لوپز از طریق این نقاشی میخواهد بگوید که زن ایدهآل چیکانو چیزی نیست جز یک مادر سختکوش از طبقه متوسط یا کارگر (کمپ، 2010).
مادر لوپز زنی سخت کوش بود که به عنوان کارگر در کارخانه ها کار می کرد و این برخلاف نماد شغل سنتی یعنی خانه داری بود.
لوپز با نشان دادن اینکه زن خودش ستاره لباس هایش را می دوزد، می خواهد استقلال و سابقه طبقاتی و حرفه ای زن طبقه متوسط کارگر را نشان دهد. لوپز همچنین عدم وجود زنان دارای اضافه وزن و نقش و جایگاه آنها در رسانه ها را برجسته کرد و خود را مسئول رفع این خلأ و غیبت دانست (Radical Love,2916).
برای سایر زنان چیکانا، کار و چرخ خیاطی زنانه معانی آشنا و بیانگر میراث مشترک است. همه آنها با کار مستقل روی چرخ خیاطی چیزهای خارق العاده ای خلق و اختراع کردند. همگی مهاجران و کارگران سخت کوش بودند و همه آنها خود را وقف مریم مقدس کردند کردند و مجذوب آن شدند.
آثار یولاندا، مانند هر هنرمند مدرنیست دیگری این است که با القای ذهنیتی جدید، تفکر قدیمی را به چالش کشیده است. او یکی از مقدس ترین نمادها را به چالش کشید، اما قصدش تحقیر و تخریب این نماد نبود. چیزی که او زیر سوال برد و به چالش کشید، تفسیر مداوم مردسالارانه و مردانه از نمادهای مقدس زنانه بود، یعنی او این ایده را زیر سال برد که از زنان انتظار می رود همانطور که مردان می خواهند، انتظار دارند و تعریف می کنند رفتار کنند. او به دانشآموزان خود آموخت که چگونه در به کارگیری هوش، انرژی، کار هدفمند، و عمل و معنویت فراتر از اطاعت و سکوت فعال باشند (ایوانز، 2021).
. به این ترتیب لوپز مفاهیم کلیشه ای از نمادهای زیبایی را به چالش کشید و مفاهیم و استانداردهای واقعی تری را به عنوان نماد زیبایی معرفی کرد. مفاهیم زیبای غیرکلیشه ای، مانند یک زن مستقل از طبقه کارگر (WithitWomen Inspiration | Yolanda López,2022,).

منابع
Alvarez, V., & Soto, T. (n.d.). Teacher’s guide for Yolanda Lopez. Aver: revisioning art history. volume3. UCLA Chicano Studies Research Center Press. https://www.chicano.ucla.edu/files/LopezGuide.pdf
Camp, C. (2010,). ART 160: Women in Art: Margaret F. Stewart: Our Lady of Guadalupe. ART 160. http://art160sxu.blogspot.com/2010/04/margaret-f-stewartour-lady-of-guadalupe.html?m=1
Deras, S. (2021). Yolanda Lopez: The Chicana Artist You Don’t Know About. The Bobcat Prowl. Retrieved May 23, 2024, from https://thebobcatprowl.com/5099/news/yolanda-lopez-the-chicana-artist-you-dont-know-about/#:~:text=In%20her%20Margaret%20F.
Evans J, Dixon. 2021 Yolanda López, Chicana Artist and Activist From Barrio Logan. KPBS Public Media. https://www.kpbs.org/news/arts-culture/2021/09/16/remembering-yolanda-lopez-chicana-artist-san-diego
Radical Love: Yolanda López Reimagining la Virgen de Guadalupe. (2016,). Joanna Garcia. https://joannagarciasite.wordpress.com/2016/11/27/radical-love-yolanda-lopez-reimagining-la-virgen-de-guadalupe/
WithitWomen Inspiration | Yolanda López. (2022,). WITHITGIRL. https://www.withitgirls.com/post/withitwomen-inspiration-yolanda-l%C3%B3pez
Yolanda Lopez. (n.d.). Almalopez.com. http://almalopez.com/projects/ChicanasLatinas/lopezyolanda3.html