روز جهانی آگاهی از آلبینیسم( زالی )

13 ژوئن

روز جهانی آگاهی از آلبینیسم( زالی )

June 13

International Albinism Awareness Day

به طور ساده میتوان گفت که آلبینیسم یا معادل فارسی آن زالی یک عارضه ژنتیکی است که بر اساس آن فرد از هنگام تولد با مو و پوست سفید و کم بینایی مدرزادی متولد میشود . علت این امر کمبود رنگدانه یا ملانین در پوست و مو و چشم است . میزان کم بینایی در آنها بسیار متفاوت بوده و بیشتر آنها علاوه بر کم بینایی دچار لرزش چشم غیر ارادی ( نیستگاموس ) و آستیگمات نیز هستند .

روز جهانی آگاهی از آلبینیسم (IAAD) همه ساله در تاریخ 13 ژوئن به منظور تجلیل از حقوق افراد دارای آلبینیسم در سراسر جهان جشن گرفته میشود .

اواسط دهه 2000 ، گزارش هایی مبنی بر افزایش تعداد حملات خشونت آمیز و قتل افراد مبتلا به آلبینیسم در تانزانیا ارائه شد شد. بسیاری از گزارش ها متخلفین را متهم كرده اند كه قدرتهای جادویی را به بدن افراد مبتلا به آلبینیسم نسبت می دهند و بنابراین ، انگیزه دارند كه از آنها برای جادوهای خوش شانسی و آیینهای غیبی استفاده كنند. تا سال 2015 ، عاملان بیش از 70 قربانی را به قتل رساندند و به بسیاری دیگر آسیب رساندند. در پاسخ ، انجمن آلبینیسم تانزانیا Tanzania Albinism Society (TAS) و سایر سازمان های مردم نهاد فعالیت های خود را برای حقوق افراد دارای آلبینیسم آغاز کردند. اولین بار این روز را به نام "روز آلبینو" در 4 مه 2006 جشن گرفت. از سال 2009 به بعد به "روز ملی آلبینو" تغییر نام داد و سرانجام "روز ملی آلبینیسم" نامگذاری شد.

در سطح بین المللی ،سازمان مردم نهاد کانادایی به نام همه زیر یک خورشید ) Under the Same Sun (UTSS به یوسف محمد اسماعیل باری باری Yusuf Mohamed Ismail Bari-Bari, ، سفیر فقید ماموریت سومالی در سازمان ملل متحد و در تلاش برای تصویب قطعنامه ای برای ترویج و حمایت از حقوق افراد مبتلا به آلبینیسم ملحق شد . شورای حقوق بشر Human Rights Council در 13 ژوئن 2013 اولین قطعنامه را در مورد آلبینیسم تصویب کرد. بعداً ، در قطعنامه 26/10 از 26 ژوئن 2014 ، شورای حقوق بشر توصیه كرد كه 13 ژوئن توسط مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان روز جهانی آگاهی از آلبینیسم اعلام شود. سپس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ 18 دسامبر 2014 قطعنامه 69/170 را تصویب كرد كه از سال 2015 ، 13 ژوئن به عنوان روز جهانی آگاهی از آلبینیسم اعلام شود. تاریخ انتخاب شده یادآور اولین قطعنامه سازمان ملل است که در تاریخ 13 ژوئن تصویب شد. امروزه این روز در سراسر جهان از تانزانیا ، تا آرژانتین ، تا سنگال ، تا فیجی ، فرانسه ، بریتانیا و نامیبیا جشن گرفته می شود.

موضوع امسال 2024 روز جهانی آلبینیسم

10 years of IAAD: A decade of collective progress.

10 سال روز جهانی آگاهی از آلبینیسم : یک دهه پیشرفت جمعی.

افراد مبتلا به آلبینیسم (زالی) با اشکال مختلفی از تبعیض در سراسر جهان رو به رو هستند. زالی هم چنان به لحاظ اجتماعی و پزشکی به شدت ناشناخته مانده است.

ظاهر فیزیکی افراد مبتلا به زالی معمولاً موجب باورهای نادرست و توهمات برگرفته از خرافات می شود که منجر به نادیده گرفتن پرورش این دسته از کودکان و طرد اجتماعی آن ها می شود. در نتیجه انواع متنوعی از بدنامی و تبعیض علیه این کودکان شکل می گیرد.

برخی از جوامع، عقاید نادرست تحت تاثیر خرافات، امنیت و زندگی این دسته از افراد مبتلا به زالی را در معرض خطر مداوم قرار داده است. این عقاید کهنه در حال حاضر نیز در نگرش های فرهنگی و عادات معمول مردم در سراسر جهان وجود دارد.

در این بیماری بدن توان تولید رنگدانه ملانین را ندارد و به همین دلیل رنگ چشم روشن و پوست و موی فرد سفید است.

افراد زال پوست حساسی دارند و آفتاب سوختگی در آن ها شدید تر اتفاق می افتد.

تفسیر و توضیح یک اثر نقاشی رادیکال و چیکانو

تفسیر و توضیح یک اثر نقاشی رادیکال و چیکانو

جمع آوری و توضیح و ترجمه از گارگین فتائی

خانم یولاندا لوپز Yolanda López (1942-2021) یک فمینیست و هنرمند مفهومی شیکانا است . این صاطلاحی است که به آمریکایی های مکزیکی تبار Mexican Americans اطلاق میشود . به آمریکایی مکزیکی تبار مرد شیکانو یا چیکانوChicano و به آمریکایی مکزیکی تبار زن هم شیکانا یا شیکانا Chicana می گویند . هنری که توسط آنها خلق شده است به هنر چیکانو Chicano art معروف است

لوپز از آثار خود برای به چالش کشیدن مفاهیم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی متداول جامعه استفاده می کند. او اغلب از رسانه های ترکیبی، طراحی ها، کلاژها و نقاشی ها برای ارائه مدل های جدیدی از هویت جنسیتی، نژادی و فرهنگی استفاده می کند. یولاندا لوپز به خاطر ساخت سری گوادالوپGuadalupe Series معروف است. این مجموعه نگاه به تصویر نمادین باکره گوادالوپ را متحول کرده و آن را به یک ایده آل بسیار شخصی و سیاسی تبدیل کرده است. او شیوه نگاه به باکره گوادالوپ را از حالت ملکوتی و آسمانی و تقدس به زمین و در میان جامعه آورده است. ‏

داستان باکره گوادالوپ: هنگام زیارت در مکزیک ، مردم از زیارتگاه تپه ای نزدیک جایی که گفته می شود مریم مقدس است ، بازدید می کنند برای یک مرد آزتک( سرخپوست مکزیکی) به نام خوان دیگو Juan Diego ظاهر شد که در سال 1531 به مسیحیت گرویده بود. وقتی خوان دیگو این موضوع را به اسقف گفت ، اسقف از او خواست تا ادعایش را ثابت کند . خوان دیگو سپس به زیارتگاه برگشت و باکره در مورد مکانی که می تواند گلهای رز را انتخاب کند به او گفت. خوان دیه گو ، با روپوش پر از گل های رز ، نزد اسقف بازگشت. اما وقتی اسقف به گلهای رز نگاه کرد ، گفته می شود که تصویری از مریم قدس برایش ظاهر شده است. با اعتقاد به اینکه این یک اتفاق معجزه آسا بود ، زیارتگاه باکره مقدس در Tepeyac در قسمت شمالی مکزیکو سیتی. امروز ساخته شد ، این زیارتگاه بخشی از یک مجموعه بزرگ است که شامل چندین ساختمان کلیسا ، یک گروه مجسمه بزرگ که ظهور باکره مقدس به خوان دیگو را روایت می کنند و یک فضای بزرگ برای مراسم مذهبی در فضای باز ، یک عبادت کاتولیک سرویس است .

این مجموعه شامل سه نقاشی به نام‌های زیر است

‏Yolanda Lopez, Portrait of the Artist as the Virgen of Guadalupe,1978

یولاندا لوپز، پرتره هنرمند در نقش باکره گوادالوپ، 1978،

‏Yolanda Lopez, Margaret F. Stewart: Our Lady of Guadalupe,1978,

یولاندا لوپز، مارگارت اف استوارت: بانوی ما گوادالوپ، 1978،

‏Yolanda Lopez, Guadalupe: Victoria F. Franco,1978.

یولاندا لوپز، گوادالوپ: ویکتوریا فرانکو،8 197 است. .

لوپز در این سه نقاشی به ترتیب خودش، مادرش و مادربزرگش را در قالب سه بانوی گوادالوپ به تصویر کشیده است. او در ابتدا می خواست با تشبیه خود، مادر و مادربزرگش به باکره گوادالوپ یا همان مریم مقدس که هیچ کدام باکره نبودند، تقدس باکرگی را به چالش بکشد. از سوی دیگر، دختر، مادر و مادربزرگ سه شخصیت زن یک خانواده را تشکیل می دهند، در حالی که سه شخصیت مرد دیگر خانواده را تشکیل می دهند، یعنی پدر، پسر و پدربزرگ. او همچنین می خواست به زنان طبقه کارگر، زنان پیر و میانسال، زنان چاق و دارای اضافه وزن و زنان مستقل و خودجوش ادای احترام کند. یکی دیگر از اهداف مجموعه Virgin of Guadalupe حذف ریشه های استعماری و تلقی مردسالارانه از نماد گوادالوپ به عنوان نماد یک زن محبوب و معیار و تبدیل آن به نماد عشق و خوش بینی رادیکال است (Deras, S, 2021).

در هر یک از این سه پرتره تصویری از یک مار وجود دارد. فقط در پرتره سوم پوست مار کنده شده است . این مارها در دو پرتره اول زندگی و واقعیت های آن و در آخرین پرتره مرگ را نشان می دهند (Yolanda Lopez, n.d.).

مشخصات نقشه دوم

نام اثر

Margaret F. Stewart: Our Lady of Guadalupe

بانوی ما گوادالوپ ماگرات اف استوارت

خالف اثر

یولاندا ام لوپز

Yolanda M. López،

تاریخ خلق اثر

1978

ابعاد نقاشی

بیست و دو در سی اینچ

شکل نقاشی

پاستل روغنی روی کاغذ

Alvarez, V., & Soto, T, n.d.).

تابلوی دوم "مارگارت اف استوارت: بانوی ما گوادالوپ" نام دارد که مادر لوپز را در حال کار به تصویر می کشد. در این تابلو زیبایی معمول زنان یعنی زنی سفیدپوست با اندامی لاغر، جوان و پر زرق و برق وجود ندارد، بلکه معیارهای دیگری برای زیبایی در نظر گرفته شده است. این زیبایی جدید، زیبایی رایجی نیست که توسط دیگران به صورت تیپ بدنی باریک، سفیدپوست، جوان و پر زرق و برق به تصویر کشیده شود، بلکه زنی میانسال را به تصویر می کشد که سخت کار می کند (دراس ، 2021).

جزئیات نقاشی: زنی سنگین وزن در حال خیاطی است. او با چرخ օդհղդ خود یک شنل بزرگ آبی تیره با ستاره های زرد می بافد. ته پتو و زیر پای این زن که مادر لوپز است، یک فرشته و چند گل رز وجود دارد. نورروشن زرد و نارنجی در پشت سر او وجود دارد،. به این ترتیب لوپز می خواهد بگوید که زن کارگر و پیر نیز می تواند نماد گوادالوپ و مریم مقدس باشد و جایگاه مریم یک جایگاه انحصاری نیست. نور پس زمینه و پشت سر زن و همچنین شنل پر از ستاره و سایر نمادهای مربوط به بانوی گوادلوپ در نقاشی دیده می شود. به این ترتیب، لوپز مفهوم و ساختار زن ایده آل در مکزیک را که بانوی گوادالوپ است، گسترش داد. به عنوان مثال، او به جای اینکه یک زن لاغر و سبک وزن را به عنوان یک زن ایده آل نشان دهد، یک زن سنگین وزن را به تصویر کشید. همچنین آنچه برای این خانم مهم است انجام صحیح کار و اخلاق کاری است چنانکه روی میزش به هم ریخته و درهم و برهم است و در کنار چرخ خیاطی چراغی وجود دارد در حالی که او برای انجام کارهایش به جلو شده است. اینگونه است که لوپز می خواهد نشان دهد که اخلاق کاری نیز بسیار قابل احترام است. چرخ خیاطی همچنین نماد بافندگی و پیوند نقاشی با صنعت بافندگی مکزیک را هم نشان میدهد که نقش زیادی در اقتصاد این کشور دارد.

به این ترتیب، لوپز از طریق این نقاشی می‌خواهد بگوید که زن ایده‌آل چیکانو چیزی نیست جز یک مادر سخت‌کوش از طبقه متوسط یا کارگر (کمپ، 2010).

مادر لوپز زنی سخت کوش بود که به عنوان کارگر در کارخانه ها کار می کرد و این برخلاف نماد شغل سنتی یعنی خانه داری بود.

لوپز با نشان دادن اینکه زن خودش ستاره لباس هایش را می دوزد، می خواهد استقلال و سابقه طبقاتی و حرفه ای زن طبقه متوسط کارگر را نشان دهد. لوپز همچنین عدم وجود زنان دارای اضافه وزن و نقش و جایگاه آنها در رسانه ها را برجسته کرد و خود را مسئول رفع این خلأ و غیبت دانست‏ ‏(Radical Love,2916).

برای سایر زنان چیکانا، کار و چرخ خیاطی زنانه معانی آشنا و بیانگر میراث مشترک است. همه آنها با کار مستقل روی چرخ خیاطی چیزهای خارق العاده ای خلق و اختراع کردند. همگی مهاجران و کارگران سخت کوش بودند و همه آنها خود را وقف مریم مقدس کردند کردند و مجذوب آن شدند.

آثار یولاندا، مانند هر هنرمند مدرنیست دیگری این است که با القای ذهنیتی جدید، تفکر قدیمی را به چالش کشیده است. او یکی از مقدس ترین نمادها را به چالش کشید، اما قصدش تحقیر و تخریب این نماد نبود. چیزی که او زیر سوال برد و به چالش کشید، تفسیر مداوم مردسالارانه و مردانه از نمادهای مقدس زنانه بود، یعنی او این ایده را زیر سال برد که از زنان انتظار می رود همانطور که مردان می خواهند، انتظار دارند و تعریف می کنند رفتار کنند. او به دانش‌آموزان خود آموخت که چگونه در به کارگیری هوش، انرژی، کار هدفمند، و عمل و معنویت فراتر از اطاعت و سکوت فعال باشند (ایوانز، 2021).

. به این ترتیب لوپز مفاهیم کلیشه ای از نمادهای زیبایی را به چالش کشید و مفاهیم و استانداردهای واقعی تری را به عنوان نماد زیبایی معرفی کرد. مفاهیم زیبای غیرکلیشه ای، مانند یک زن مستقل از طبقه کارگر (WithitWomen Inspiration | Yolanda López,2022,).

منابع

Alvarez, V., & Soto, T. (n.d.). Teacher’s guide for Yolanda Lopez. Aver: revisioning art history. volume3. UCLA Chicano Studies Research Center Press. https://www.chicano.ucla.edu/files/LopezGuide.pdf

‌‏Camp, C. (2010,). ART 160: Women in Art: Margaret F. Stewart: Our Lady of Guadalupe. ART 160. http://art160sxu.blogspot.com/2010/04/margaret-f-stewartour-lady-of-guadalupe.html?m=1

Deras, S. (2021). Yolanda Lopez: The Chicana Artist You Don’t Know About. The Bobcat Prowl. Retrieved May 23, 2024, from https://thebobcatprowl.com/5099/news/yolanda-lopez-the-chicana-artist-you-dont-know-about/#:~:text=In%20her%20Margaret%20F.

‌‏Evans J, Dixon. 2021 Yolanda López, Chicana Artist and Activist From Barrio Logan. KPBS Public Media. https://www.kpbs.org/news/arts-culture/2021/09/16/remembering-yolanda-lopez-chicana-artist-san-diego

‌‏Radical Love: Yolanda López Reimagining la Virgen de Guadalupe. (2016,). Joanna Garcia. https://joannagarciasite.wordpress.com/2016/11/27/radical-love-yolanda-lopez-reimagining-la-virgen-de-guadalupe/

WithitWomen Inspiration | Yolanda López. (2022,). WITHITGIRL. https://www.withitgirls.com/post/withitwomen-inspiration-yolanda-l%C3%B3pez

Yolanda Lopez. (n.d.). Almalopez.com. http://almalopez.com/projects/ChicanasLatinas/lopezyolanda3.html

‌‏