5 فوریه- روز جهانی نوتلا

یکی از خوشمزه های دنیا چیزی نیست جز شکلات مایع دنیا، نوتلا...

نوتلا (به ایتالیایی Nutella)  برندی تجاری از شکلات فندقی است. نوتلا که توسط کمپانی ایتالیایی فِرِرو تولید می‌شود در سال ۱۹۶۳ به بازار معرفی شد. دستور ساخت نوتلا پیش از آن در یکی دیگر از محصولات فررو که در سال ۱۹۴۴ منتشر شده بود، استفاده شده بود و سپس گسترش و تغییر یافته بود. امروزه نوتلا در بیش از ۷۵ کشور خرید و فروش می‌شود.

 

تاریخچه

شروع داستان نوتلا از سال 1806 میلادی زده شد، پیش از شروع جنگ های ناپلئون. منشا این ترکیب شامل کاکائو و فندق به ناپلئون منتسب است. محاصره قاره ای ناپلئون باعث شد که تجارت فرانسه مختل شود. بعد از این محاصره، ارتباط فرانسه با ایتالیا ( شهر پیدمونت ) قطع شد. پیدمونت در آن دوره یکی از مرغوب ترین انواع شکلات در جهان را تولید می کرد و به همین دلیل، قیمت شکلات سر به فلک کشید. در این زمان، تورین که در مرکز پیدمونت قرار دارد، مشکل را حل کرد و با ترکیب فندق با کاکائو، ماده ای بسیار خوشمزه و مغزی ساختند. جالب اینجاست که این ماده به وفور یافت می شد.

در اصل، Nutella راه حل هوشمندانه‌ای برای یک مشکل پیچیده، یعنی کمبود منابع کاکائو پس از جنگ جهانی دوم بود

پیترو فررو، سازنده ی شیرینی پیمونت در ایتالیا، به طرز خلاقانه ای رب شیرینی از فندق، شکر و کمی از کاکائو نادر ساخت. او آن را طوری شکل داد که می توان بر روی نان برش داده و سرو کرد و او پس از یک کارناوال مشهور محلی، نام آن را Giandujot" " گذاشت. در 14 می 1946 شرکت فررو به طور رسمی تاسیس شد.

 

یک بار ... یک ایده فوق العاده بود!

رب خوشمزه "Giandujot" به یک محصول جدید تبدیل شد که می توانست به راحتی بر روی نان مالیده شود؛ بدین سان SuperCrema نامیده شد (قبل از آنکه Nutella نام بگیرد).

 

خلقت خوراکی مورد علاقه ی جهانیان

پسر پیترو فررو، میشل دستور نوآورانه خود را با آزمون و خطا اعمال کرد، و آن را بهبود بخشید؛ او اولین شیشه ی فندق و کاکائو جدید را عرضه کرد که البته بدون نام بود. بنابراین کلاه خلاق خود را دوباره سر کرد و بهترین راه حل را برای معروف ترین خوراکی دنیا پیدا کرد: "Nutella" .

 

نوتلا در ایران

نوتلا در ایران پدیده کاملا تازه واردی است و می توان آن را محصول دهه 80 شمسی دانست. در دهه 60 که بالکل خبری از محصولات خوراکی خارجی نبود و اگر هم بود، عرضه آن محدود می شد به یک یا دو سوپرمارکت مشهور در پایتخت.

 

در دهه 70 و بعد از رونق گرفتن واردات هم نوتلا نتوانست جایی بین محصولات خوراکی محبوب برای خودش باز کند و نحوه ورودش منحصر می شد به سوغات آوردن توسط مسافران به صورت یک علاقه شخصی تا یک کالای عمومی.

 ناگفته نماند در آن زمان عمده واردات شکلات خارجی به کشور از ترکیه صورت می گرفت و از آن جا که ترک ها هم در تولید شکلات صبحانه دستی بر آتش داشتند، زمینه به شکل کمرنگی برای ورود اژدها مهیا شد. در دهه 80 ورود شکلات های اروپایی به کشور شدت گرفت و نوتلا در کنار برادرش Kinder به یکی از ارکان اصلی واردات خوراکی تبدیل شد اما مصرف آن همچنان محدود بود و تبدیل به خرده فرهنگ نشده بود.

 با گسترش شبکه های اجتماعی در اواخر دهه 80، شهرت نوتلا در کشور افزایش پیدا کرد و جوانان ایرانی هم همپای فرنگی ها، عکاسی و تجلیل از این شکلات را در دستور کار قرار دادند. در کنار مزه، اسم خوش آهنگ، بسته بندی خوش آب و رنگ و فتوژنیک(!) بودن این محصول، ذائقه آن هایی را که از قافله عقب بودند هم قلقلک داد و نوتلا در دهه 90 شمسی تبدیل شد به ستاره محصولات خوراکی در فضای مجازی. نشان به آن نشان که از زمان اوج گیری اینستاگرام در ایران که مربوط به همین دهه است، ایرانی های عزیز تا به حال 46 هزار بار از هشتگ#نوتلا در این شبکه اجتماعی استفاده کرده اند، ضمن این که سهم هموطنان مان از شش میلیون و 400 هزار هشتگ انگلیسی نوتلا هم کم نیست!