جمعه سیاه Black Friday
جمعه سیاه
Black Friday
.
جمعه سیاه (به انگلیسی: Black Friday) یا حراج جمعه در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر بهشمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب میشود. در واقع جمعهٔ سیاه، یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکتها این اجازه را به کارکنان خود میدهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند. سالها است که این روز، شلوغترین روز برای فروشندهها است. هر چند آمریکای شمالی محل اصلی رخداد این سنت است، اما همچون بسیاری از سنتهای دیگر این منطقه، این سنت نیز به کشورهای دیگر سرایت کردهاست. این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاهها قبل از ساعت ۴ صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم میآورند و باید تا قبل از آغاز شب خرید
تاریخچه
قانون حسابداری
در گذشته، قانونی نانوشته بین حسابداران رایج بود. در ترازنامههای خود، اگر صورت سود و زیان آنان منجر به ضرر میشد؛ از جوهر قرمز استفاده میکردند. استفاده از جوهر قرمز رنگ، تنها جهت نمایانتر شدن ضرر در بیلان بود. اما اگر صورت سود و زیان به سود میانجامید، از جوهر مشکی استفاده میشد. در اوایل دهه ۶۰ میلادی، حسابداران همیشه فردای روز عید شکرگزاری، حسابهای خود را مشکی رنگ میدیدند. این روز سرآغاز موج سود و خریدهای پیش از عید به حساب میآمد. از این رو، بین خود آن را «بلک فرایدی» به معنای جمعه {جوهر} مشکی نامگذاری کردند.
در سال ۱۹۶۱، پلیس فیلادلفیا پنسیلوانیا، و راچستر نیویورک به خاطر شلوغی و ترافیک خیابانها در این روز، آن را بلک فرایدی خواندند. به نظر کارشناسان روابط عمومی آن دوران، استفاده از عبارت بلک فرایدی یا جمعه سیاه کاربرد مناسبی نبود. چراکه کلمه «سیاه» نشان دهنده رویدادی بدشگون است. آنان به رسانهها و مردم پیشنهاد کردند، بهجای «جمعه سیاه» یا «شنبه سیاه» از عباراتی مثل «جمعه بزرگ» یا «شنبه بزرگ» استفاده کنند. اما این عبارات معادلسازی شده نیز عمر چندانی نداشتند.
شلوغی خیابانها
باری دیگر در سال ۱۹۷۵ میلادی در روزنامه نیویورک تایمز، به عبارت بلک فرایدی بهکاربرده شد. در اینجا نیز، منظور شلوغترین روز خرید و سنگینترین ترافیک جادهها بابت خرید مردم بود. تا اوایل دهه ۸۰ میلادی همچنان برخی از شهرها و ایالتهای آمریکا از این عبارت استفاده نمیکردند. اما کسانی که آن عبارت را شنیده بودند، مفهومی یکسان در ذهنشان تداعی میشد: «فرصتی طلایی برای خرید». آغاز فصل خریدهای عید کریسمس و روزی شاد. حتی باوجود کلمه «سیاه» در این عبارت، هیچکس آن را روزی سیاه و تباه نمیدانست.
حراج پنج شنبه
رقابت افراطی مغازه داران به حدی رسید که این حراجی، در صبح عید شکرگزاری آغاز شد. به این بهانه که خریداران در ترافیک جمعه سیاه نمانند؛ فروشگاه (Kmart)، در سال ۲۰۰۹ حراجی بلک فرایدی را از ساعت ۷ صبح پنجشنبه شروع کرد. پس از آن فروشگاههای زیادی از این تغییر ساعت پیروی کرده، و در ساعات ۸ و ۹ صبح پنجشنبه به جنسهای خود چوب حراج زدند. رسانهها جهت عدم استفاده از عبارت بدشگون «سیاه» برای توجیه این روز آن را «پنجشنبه طوسی» یا «پنجشنبه قهوهای» هم نامیدند. اما شاید در آینده این عبارات هم در زبان انگلیسی رواج پیدا نکنند، و عبارتی جدید به نام بلک ترزدی (پنجشنبه سیاه) وارد فرهنگ واژگان انگلیسی شود.
دوشنبه آنلاین (Cyber Monday)
رفتهرفته با جا افتادن خریدهای اینترنتی، فروشگاههای آنلاین هم در رویداد بلک فرایدی حضور یافتند. رقابت در صفهای طولانی، پدیدهای متفاوت در کشورهای دیگر است. همانطور که مردم برای فیلمهای معروف سینمایی، از چندین ساعت قبل با صندلی و تجهیزات کامل گذران وقت حاضر میشوند، در مورد بلک فرایدی نیز، این امر بسیار پررنگتر بود. بسیاری از مردم فرصت ایستادن در صفهای طولانی را نداشتند، و ترجیح آنها این بود که روز عید شکرگزاری پیش خانواده خود باشند. فروشگاههای آنلاین، در دوشنبه بعد از شکرگزاری (پایان تعطیلات چهار روزه عید)، پیشنهادهای آنلاین جذاب خود را ارائه میدادند. بدینصورت، کسانی که موفق به حضور در بلک فرایدی نشده بودند، یا دیر به پیشنهاد موردنظر خود رسیدند هم، شانسی دوباره پیدا میکردند. در موارد بسیاری، رویداد بلک فرایدی آنلاین یک هفته کامل طول میکشید و آن را با عبارات (Cyber Monday) و (Cyber Week) توصیف میکنند.
خشونت و جرایم در جمعه سیاه
خشونت , جرم و درگیری در جمعه سیاه یکی از دلایلی است که پلیس این نام را برای این روز در نظر گرفته است. که ریشه در قتل ها و درگیری های این روز در فروشگاه های مختلف دارد.
از جمله سال 2010 که در فروشگاه زنجیره ای وال مارت درگیری های خریداران منجر به 10 کشته و 111 مصدوم شده است که پس از این حادثه هشتگ #Walmartfights ایجاد شد.
بدترین جمعه سیاه مربوط به سال 2008 میباشد که یک نگهبان فروشگاه وال مارت با وجود قد 195 سانتی و وزن 122 کیلویی در زیر پای هجوم بیش از 2000 نفر به دلیل خفگی جان سپرد و یک زن حامله نیز صدمه جدی دید
در سال 2009 پلیس به دلیل خشونت زیاد وارد فروشگاه وال مارت شد
در سال 2010 هجوم مردم در ساعت 5 صبح چاره ای برای خروج اضطراری کارمندان فروشگاه نذاشت
در سال 2011 زنی در فروشگاه وال مارت برای خرید یک دستگاه wii به سمت جمعیت اسپری فلفل پاشید
در سال 2012 در بیرون فروشگاه وال مارت به دلیل درگیری برای جای پارک دو نفر به همدیگر شلیک کردند
در سال 2013 پلیس به یک دزد فروشگاه شلیک کرد
در سال 2016 سه نفر در شهر های ایالتهای تنسی، نیوجرسی و نوادا مورد شلیک قرار گرفتند که یکی از آنان فوت کرد
در سال 2017 پنج نفر از اهالی آلاباما در طی درگیری زخمی شدند و پلیس این شهر فروشگاه برلوس را در آن روز تعطیل کرد
جرم در روز جمعه سیاه تنها به قتل و درگیری ها ختم نمیشود بلکه گران فروشی نیز یکی دیگر از جرم های این روز است که فروشگاه های مختلف مرتکب این کلاهبرداری میشوند.
طبق تحقیقات سایت WalletHub , چهارده درصد از کالاهای فروش رفته در این روز قیمتی برابر با روزهای عادی دارند و هفده درصد فروش جمعه سیاه نیز حتی قیمتی بالاتر از قیمت این روز دارند.
فلسفه حراج جمعه
فلسفه اصلی حراج جمعه تخفیف بر روی تمامی کالاها است. تخفیفی که باعث ترغیب مشتریان برای رفع نیازهای خود با هزینه کمتر در آستانه سال نو، و خالی شدن انبار فروشگاهها با حاشیه سودی کمتر است. اما در سالهای اخیر رقابت بین فروشندهها به حدی بالا گرفت که مفهومی به نام Doorbuster به وجود آمد. اما Doorbuster به چه معنا است؟ همانطور که میدانید کلمه Door به معنای «در» بوده و کلمه Buster به معنی انفجار یا شکستن چیزی است. به همین دلیل کالاهای با تخفیف ویژه را Doorbuster نامیدند زیرا این کالاها باعث صف کشیدن مردم پشت درهای فروشگاه شده و حتی در بسیاری از موارد نیز تراکم جمعیت مشتریان باعث شکسته شدن در فروشگاه شد.
کالاهای با تخفیف ویژه در واقع یکی از کاتالیزورهای حراج جمعه بوده و افراد زیادی را به خود جلب میکنند. این کالاها عموماً از محصولات بسیار جذاب بازار نظیر گوشیهای پرچمدار، تلویزیونهای بزرگ، آخرین نسل دوربینها یا آخرین و گرانقیمتترین لباسها هستند که با تخفیفی باورنکردنی حتی تا ۷۰ درصد زیر قیمت اصلی خود عرضه میشوند. طبیعی است که فروشنده برخی از این کالاها را با ضرر عرضه میکند و فروش انبوه آنها کار غیرعقلانی است. به همین دلیل تعداد کالاهای با تخفیف ویژه (Doorbuster) محدود بوده و عموماً در همان ثانیههای اول شروع حراج به پایان میرسند.
ساعت شروع حراج جمعه
بهطور معمول، ساعت ثابتی را نمیتوان به شروع رویداد بلک فرایدی نسبت داد. با بالا گرفتن رقابت فروشگاههای حقیقی، هرکس سعی در جلو کشیدن ساعت این روز داشت. بازماندن مغازهها در کل ساعات شب، روال عادی این روز است. در سالهای گذشته، مغازهها رأس ساعت ۱۲ بامداد، درب فروشگاههای خود را باز میکردند. در سال ۲۰۱۰، فروشگاههای زنجیرهای (Toys "R" Us) ساعت ۱۰ شب روز عید شکرگزاری، حراجی بلک فرایدی را آغاز کردند. بسیاری باعرضه نمونه محصولات رایگان، مثل مداد شمعی و کتابهای نقاشی مشتریها را جذب میکردند. بسیاری از برندهای معتبر، نظیر ویکتوریا سیکرت (Victoria's Secret)، نایکی (Nike) و پوما (Puma) از ساعات اولیه صبح عید شکرگزاری بلک فرایدی را شروع میکنند؛ و تا ۱۱ شب جمعه ادامه میدهند. برعکس آنها، مغازههایی هم بودند که در ساعات عادی روز جمعه حراجی را شروع، و تا ۲ بامداد شنبه ادامه میدادند.
حراج جمعه در فروشگاههای آنلاین
با شروع سلطنت فروشگاههای آنلاین در بلک فرایدی سال ۲۰۰۵، شیوه جدیدی از حراجیها در تاریخ ثبت شد. سود حاصل از فروش آنلاین همهساله از سال قبل بیشتر میشود. در سال ۲۰۱۳، سود حاصل از فروش در روز «دوشنبه آنلاین»، نسبت به سال قبل ۱۸٪ بیشتر بود. این سود، به رقم ۱٫۷۳ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۱۴، به میزان ۱۷٪ از سال قبل بیشتر شد، و مرز ۲ میلیارد دلار را هم شکست. و در سال 2017 دوشنبه آنلاین توانست رکورد فروش اینترنتی را در آمریکا بشکند و 16% بیشتر از سال قبل , یعنی سال 2016 بفروشد و به رکورد 6.59 میلیارد دلار برسد.[۱۳] برنده واقعی این حراج کسی جز جف بیزوس رئیس سایت آمازون نبود که توانست با فروش فوق العاده در دوشنبه آنلاین ثروت خود را به 99.6 میلیارد دلار رسانید و به عنوان ثروتمندترین فرد روی جهان معرفی شد. فروشگاههای شرکت آمازون، eBay و علی بابا از اصلیترین برگزارکنندههای حراج جمعه در سراسر دنیا بهشمار میروند.
حراج جمعه در کشورهای مختلف
استثناییترین روز حراجی در دنیا یا همان بلک فرایدی (حراج جمعه) این روزها همه گیر شدهاست. در اکثر نقاط دنیا این روز به عنوان پادشاه حراجیها به رسمیت شناخته شده و برگزار میشود. خریداران همواره به این روز به عنوان فرصتی طلایی برای خرید نگاه کرده و نوع و تاریخ برگزاری این حراجی در هر یک از کشورهای دنیا با توجه به فرهنگ آنها متغیر است.
ایران
در ایران فروشگاههای اینترنتی و همچنین فروشگاههای کوچک و خردهفروشیها، بهاین مورد توجه داشته و تخفیفاتی را ارائه میدهند. رقابت فروشگاهها در این روز باعث واقعی بودن بیشتر تخفیفها شدهاست. همچنین گاهیً برخی فروشگاههای اینترنتی از یک هفته قبل با ایمیلها و پیامکهایی به اطلاع مردم میرسانند که فروش هیجان انگیز در این روز آغاز خواهد شد.
آمریکا
از آنجاییکه این کشور اصلیترین برگزارکننده حراج بلک فرایدی و منشأ آن است، آخرین جمعه ماه نوامبر در آن حال و هوایی ویژهای دارد. تقریباً میتوان گفت هیچیک از فروشگاههای آفلاین و آنلاین آمریکا نیست که در این روز کالاهای خود را با تخفیف به فروش نرساند. زیرا اگر فروشگاهی با موج و شلوغی تخفیفهای این روز همراه نشود باید قید فروش محصولات خود را زده و دستکم یک هفتهای را با ضرر و زیان سر کند. فروشگاههایی که در آمریکا به حراج بلک فرایدی میپردازند را میتوان به سه دسته تقسیم کرد. دسته اول فروشگاههای خردهفروش و نمایندگیهای برندها، دسته دوم فروشگاههای زنجیرهای بزرگ و در آخر فروشگاههای آنلاین[
در فروشگاههای حقیقی از ایالتهایی که بهترین پیشنهادها را ارائه میدهند میتوان به تگزاس (شهر هاستون)، نوادا (شهر لاس وگاس)، کالیفرنیا (شهر لوسآنجلس)، مینه سوتا (شهر مینیاپولیس) و فلوریدا (شهر اورلاندو) اشاره کرد. در این بین نیویورک با نزدیک به ۷۶ هزار مغازه خردهفروشی و ۹ فروشگاه زنجیرهای و همچنین ایالت تگزاس با بیش از ۳۰ هزار فروشگاه خردهفروشی و بیش از ۶۰ فروشگاه زنجیرهای از بزرگترین مراکز خرید آمریکا هستند.

من گارگین فتائی از ارامنهء ایران هستم .