دو فیلم و باز نقش منفی ارامنه و مسیحیت
دو فیلم و باز نقش منفی ارامنه و مسیحیت
ارامنه و مسیحیت این بار در فیلم های
اکسیدان : ساخته حامد محمدی و تهیه کنندگی منوچهر محمدی
و
فیلم : مادر قلب اتمی ساخته علی احمد زاده و تهیه کنندگی امیر سید زاده
به بدترین شکل ممکن نشان داده شدند
در فیلم اکسیدان :
فیلم از آنجایی شروع میشود که نامزد شخص اول فیلم ( جواد عزتی ) کشور رو ترک میکند ، ایشون برای گرفت ویزا میرون پیش یک قاچاقچی
امیر جعفری نقش قاچاقچی رو دارن و پیشنهاد میکنن برای ویزا تغییر دین بدن از مسلمانی به مسیحیت بعد این پبشنهاد میروند کلیسای کاتولیک و لباس کشیش را میدزدند ، بعد از اتفاقاتی که در فیلم پیش میاید کشیش حاضر میشود جواد عزتی را به تعلیم داده و به ایشون حکم تاییدیه بدهد که به عنوان کشیش ویزای پناهندگی در انگلیس بگیرن طی این آموزش ها شاهدیم
۱: برای تعمیر سنگهای قبرستان حتی شکل گرفتن صلبب به شکل گرفتن صلیب خود حضرت عیسی به روی دوش خود هستیم
۲: شخص مسیحی برای ازدواح پیش کشیش میاید ، میپرسد برای ازدواج کردن با مسلمان تغییر دین از نظر مسیحیت ایرادی ندارد که خود کشیش اعلام میکند که نه ایرادی ندارد
۳ : در ساندویچی اندره بعد از گرفتن سانویچ پرسیده میشود سانویچ حلال است یا نه که بدون اینکه به ساندویچ لب بزنن از مغازه خارج میشوند
۴: در سکانس تغییر دین حتی کشیش با شخص مسیحی که میخواهد دین را عوض کند همراهی میکند که این شخصیت کشیش را جریهه دار میکند
و اما در فیلم مادر قلب اتمی
شخصیت قصه به بازیگری ترانه علیدوستی در نقش آرینه هستش
آرینه همانگونه که در فیلم گفته میشود از اهالی کلیسا هستن که خود در گروه کر کلیسا خوانندگی میکنن ،پدر او کشیش کلیسا هستن و مادر و برادرش آرگ در کلیسا نوازندگی میکنن
در این فیلم ترانه علیدوستی دختران ارمنی را موجودی عرق خور سواستفاده کننده از موقعیت مسیحی بودن ( در سکانسی از فیلم که پلیس ارینه را به جرم تند رانندگی کردن توقیف میکند و میفهمد که عرق خورده است ، آرینه میگوید : مسیحی ام هااااااا.....) لات و بی قید و بند معرفی کرده است .
درفیلم شاهد نواختن آهنگ درخواستی با پیانو جلوی محراب هستیم .بدون در نظر گرفتن این امر که محراب کلیسا جای مقدسیست و هر کس اجازه ورود و نواختن هر گونه آهنگی در آن را ندارد.
فیلم ذکر شده هیچ محتوایی ندارد وبه طور زیرکانه ای دختران ارامنه را بد جلوه داده است.
جناب آقای علی احمد زاده کارگردان محترم فیلم
مادر قلب اتمی
در فیلم میگویید آرینه آدم مذهبی است
۱: ایا شما آگاهین که ، کسانی که به این شدت مذهبی هستن آهنگهای جاز متال گوش نمیکنن ؟
۲: آیا آگاهی دارین که چنین افرادی دارای چهار چوب خاص خود هستن به غیر از افراد کلیسای خود با هیچ کس طرح دوستی ندارند ؟
جناب آقای احمدزاده کارگران محترم
دختران ارمنی نمونه بارز صداقت ، پاکی ، نجابت هستن و اهل خانواده که در هیچ جای دنیا نظیر آنها را پیدا نخواهید کرد، شما در فیلم خود این را ۱۸۰درجه وارونه توصیف کرده اید
حال روی سخنم با کارگردانان محترم هر دو فیلم هستش
آقایان محترم ،
همین سینمایی که شما در آن دارید فعالیت میکنین حاصل بنیانگذار آن مرحوم آوانس اوگایانس هست، آن زمان که سپنتا در هندوستان فیلم میساخت آوانس اوگایانس در ایران فیلم ساخت و مدرسه فیلم ابدع کرد
حال متاسفم برای شما ها که برای پر کردن کارنامه هنری خود از هر توهین و ناسزا گویی به ارامنه دریغ نکرده اید .
کاش در سرزمینی که حقوق اقلیت های قومی و مذهبی به رسمیت شناخته شده و تمام مردمش یار و برادر هستند شاهد چنین حرکات تفرقه بر انگیز و به دور از آگاهی از حقیقت وجودی ارامنه و مسیحیان نباشیم

من گارگین فتائی از ارامنهء ایران هستم .