سالمرگ اکبر محسنی
سالمرگ
اکبر محسنی (زاده ۱۲۹۱ – درگذشته ۶ مرداد ۱۳۷۴) آهنگساز و نوازنده صاحب نام عود (بربط)، تار و ویولن، و معلم موسیقی ایرانی بود.
او هنر آموختهٔ شعبهٔ موزیک نظام و بهره برده از درسهای علینقی وزیری محسوب میشد و سالها زیر نظر روحالله خالقی به تدریس در انجمن موسیقی ملی و نوازندگی در ارکسترهای آن پرداخته بود. وی همچنین سابقه طولانی تدریس موسیقی و سرپرستی ارکسترها در رادیو ایران را داشت و در طی دوران فعالیت خود آثار بسیاری را از خود به جای گذاشت. او در عین حال از اولین نوازندگان عود در موسیقی ایران محسوب میشود و نواختن این ساز کهن ایرانی را طی اقامت در عراق، از استادان برجستهٔ عرب فراگرفته بود. از آثار شاخص او ترانه بسیار معروف الهه ناز، با شعر کریم فکور و خوانندگی غلامحسین بنان میباشد که نزد تودههای مردم، شهرت و محبوبیتی کم مانند کسب کرد.
در سال ۱۳۱۵ خورشیدی، وزارت فرهنگ وقت، اکبر محسنی و جمع کوچک دوستانش در دستهٔ موزیک یادشده را، به نام «هنرآموز موسیقی» با حقوق ماهیانه ۲۴ تومان استخدام کرد.
با تأسیس و افتتاح رادیو ایران، اکبر محسنی اقدام به تشکیل ارکستری نمود که این ارکستر زیر نظر علینقی وزیری فعالیت میکرد و تعلیم میگرفت. محسنی در این ارکستر با حقوق ماهیانه ۷۰ تومان استخدام شده بود و نوازندهٔ تارباس در این ارکستر محسوب میشد. برنامههایی که اکبر محسنی در این زمان و به اتفاق ارکستر مذکور اجرا میکرد، بهطور مرتب و به صورت زنده از رادیو ایران پخش میگردید.
«سه تار و ستاره» اولین آهنگی بود که اکبر محسنی ساخت. این آهنگ که در مایهٔ سه گاه ساخته شده و شعر آن توسط کریم فکور سروده شده بود، نخستین بار در سال ۱۳۲۶ خورشیدی با خوانندگی ناهید سرافراز و حمید قنبری، در رادیو ایران پخش گردید.
محسنی از سال ۱۳۲۶ تا سال ۱۳۳۶ خورشیدی بهطور مداوم همکاری خود را، با رادیو ایران ادامه داد و علاوه بر ساخت تعداد زیادی آهنگ برای خوانندگان مختلف، در زمینهٔ ساخت موسیقی برای فیلمفارسیهای آن روزگار نیز، فعال شد. بدین ترتیب اکبر محسنی را میتوان یکی از نخستین سازندگان موزیک متن در سینمای ایران تلقی نمود. وی آهنگساز فیلمهایی همچون واریتهٔ بهاری، چهرهٔ آشنا، زندگی شیرین است و بلبل مزرعه بودهاست.
اما از جملهٔ دیگر فعالیتهای شاخص اکبر محسنی در این دوران، ساخت آهنگ جاودانه و ماندگار الهه ناز، میباشد که با تنظیم استادانهٔ روحالله خالقی، شعر کریم فکور و صدای غلامحسین بنان اجرا شد و گرچه برخی از صاحبنظران این ترانه را از برخی ظرافتهای فنی عاری میشمردند، در سطح جامعه و نزد تودههای مردم، شهرت و محبوبیتی بیمانند یافت. این ترانه که یکی از دلپسندترین و روح نوازترین آهنگهای اکبر محسنی محسوب میشود، در سال ۱۳۳۳ و به مناسبت تولد تنها دختر وی ساخته شدهاست. در همین دوران وی همچنین برای ترانههای معروف دیگری نیز آهنگ ساخت که از آن جمله: بخت بیدار، دل شکن، دگر چه میخواهی؟، دختر فال بین، دختر رامشگر (همگی با صدای بنان) و ستاره، پشیمانی، او نیامد، درد جدایی و … (با صدای خوانندگان دیگر)، قابل ذکرند که تنها نمونههایی از آثار متعدد برجای مانده از اکبر محسنی میباشند.
اکبر محسنی در واقع، ساز عود که در اصل یکی از سازهای اصیل ایرانی بود و به اشتباه به اعراب منتسب شده بود را، دوباره به همراه خود به ایران آورد و موجبات استفاده از آن در ارکسترهای بزرگ را فراهم ساخت
پس از انقلاب اسلامی، اکبر محسنی برای سالهای زیادی در خارج از ایران اقامت داشت و فعالیتهای هنری وی بسیار کاهش یافت، امّا با این وجود ساخت چند آهنگ را در همین سالها نیز به وی نسبت میدهند. بدین ترتیب از آنجا که خود او طی مصاحبهای در سال ۱۳۵۱ خورشیدی، تعداد آهنگهای خود را، متجاوز از ۴۰۰ آهنگ دانسته بود، شاید بتوان تمامی آهنگهای او در طی دوران زندگیش را حدود ۵۰۰ قطعه تخمین زد. از وی همچنین تعداد زیادی ضبطهای رایویی و برخی ضبطهای خصوصی نیز به یادگار ماندهاست.
اکبر محسنی سرانجام در بامداد روز ششم مرداد ماه ۱۳۷۴، دور از وطن به عالم باقی شتافت و مشتاقان موسیقی اصیل ایرانی را داغدار کرد. خانواده و فرزندان وی پس از مرگش، کتابی موسوم به الههٔ ناز را در شرح احوال و آثار او و در بزرگداشت یاد و خاطره اش انتشار دادند.
فیلمشناسی
برخی از فیلمهایی که اکبر محسنی برایشان موسیقی متن ساختهاست، عبارتند از:
واریتهٔ بهاری (ساخته پرویز خطیبی، ۱۳۲۸)
چهرهٔ آشنا (ساخته حسن خردمند، ۱۳۳۲)
زندگی شیرین است (ساخته مجید محسنی، ۱۳۳۵)
بلبل مزرعه (ساخته مجید محسنی، ۱۳۳۶)

من گارگین فتائی از ارامنهء ایران هستم .