آئین های کلیسای ارمنی

اسقف اعظم آرداک مانوکیان

ترجمه میشا هایراپتیان

فصل نامه پیمان شماره 20 زمستان 1383

 

کلمه آئین در زبان ارمنی به معنای راز نیز می آید و مفهوم دینی آن عبارت است از دریافت ندیده ها و یا نشان مرئی بریا فهم فضائل نامرئی است  . به زبان ساده تر یعنی مفهوم و محسوس شدن چیزی که از دیدگان ما پوشیده شده است . آئین های کلیسا را رازهای کلیسا نیز گفته اند .

بنابراین منظور از آئین عبارت است از درک پدیده های نامرئی و اسرارآمیز موجود در مراسم و فرائض دینی به یاری باور و ایمان . مثلاً در جریان مراسم غسل تعمید ، مسیحی شدن کودک غسل شونده را به چشم نمی بینیم ولی باور می کنیم و ایمان داریم که کودک با غسل تعمید ، مسیحی می شود .

کلیسا هفت آئین یا راز را می پذیرد که بعضی از آنها مستقیماً از جانب مسیح تائید شده است و برخی دیگر از جانب حواریون و یا پدران روحانی کلیسا . به کمک اعمال آئین ها مواهب الهی در جمع مومنان توزیع می گردد .

برای اجرای مراسم آئین ها سه عنصر لازم است

1: نشان محسوس : آب در مراسم غسل تعمید ، روغن مقدس در مراسم تدهین و نان و شراب در آئین پذیرش تبرک ، نشانها و آثار محسوسی هستند که به چشم رویت می شوند .

2: خادم قانونی : شخص روحانی که کسوت روحانیت را رسماً پذیرفته فقط او مجاز به اجرای مراسم آئینهاست . تعدادی از این آئینها مثل غسل تعمید ، تدهین و تبرک برای مومنان اجباری و تعدادی دیگر مثل ازدواج و دست گذاری ( پذیرفتن کسوت روحانیت ) اختیاریند .

آئین های هفت گانه عبارتند از  1: غسل تعمید 2: تدهین 3: توبه 4: تبرک 5: ازدواج 6: آخرین تدهین 7: دست گذاری ( تفویض مقام روحانیت )

 

1: غسل تعمید

آئین غسل تعمید از جانب عیسی مسیح تائید شده و برای مسیحیان الزامی است . در زمان عیسی مسیح یحیی تعمید دهنده تبلیغ دینی می نمود و آنهایی را که می خواستند تعمید می کرد . عیسی مسیح در سی سالگی قبل از آغز فعالیت های علنی اش به کانر رود ردن آمد و به دست یحیی تعمید دهنده غسل تعمید شد . در این هنگام روح القدس به صورت کبوتری از آسمان بر دوش او فرود آمد و صدای خدا به گوش رسید که گفت « این است فرزند عزیز من » .

آخرین توصیه مسیح به شاگردانش این بود که آنها کتاب مقدس را تبلیغ کنند و همگان را به نام پدر ، پسر و روح القدس تعمید دهند .

کلیسا غسل تعمید را جگونه توجیه می نماید ؟

کلیسا تائید و باور می کند که تعمید شونده در ضمن مراسم غسل تعمید از گناه بدوی یا گناه آدم پاک می شود . آدم و حوا به علت نافرمانی و نقض قانون از بهشت رانده شدند و این گناه و نافرمانی و نقض قانون ، گناه بدوی نامیده شد که به تمامی انسانها منتقل گردید . بوسیلهء غسل تعمید ، انسان از گناه بدوی تطهیر شده و فرزندخواندهء خداوند نامیده می شود به عبارت دیگر تعمید شونده زندگی دوباره می یابد و موهبت روح القدس را پذیرا و مسیحی می گردد و عضو کلیسای مقدس مسیح نامیده می شود .

غسل تعمید چگونه انجام می شود ؟

مراسم غسل تعمید در حوضچهء مخصوصی که برای این منظور در کلیسا ساخته شده است صورت می گیرد . در صورت بیماری و یا داشتن عذر موجه ، اجازهء انجام غسل تعمید در خانه داده می شود .

بر اساس مقررات کلیسای ارمنی ، غسل تعمید اطفال چندماهه و حداکثر یک ساله امری الزامی است . بنا بر مقررات کلیسا اگر فردی که غسل تعمید نشده است فوت کند در موقع تدفین وی مراسم کلیسایی انجام نمی شود .

مادهء اولیه غسل تعمید ، آب است . مسیح بوسیلهء آب غسل تعمید یافت . غسل تعمید با آب ولرم انجام می گیرد و به این ترتیب است که کشیش تعمید دهنده ، طفل را بغل می کند و سه مرتبه در آب غوطه ور می کند و سه بار بر سرش آب می ریزد و او را به نام پدر ، پسر و روحالقدس غسل تعمید می دهد .

در این هنگام دعاها و آوازهای مذهبی می خوانند و قسمتهایی از انجیل را نیز قرائت می کنند . موقع غسل تعمید ، کشیش از طفل بغلش سه بار می پرسد

-         کودک چه می خواهد ؟

-         پدر تعمیدی پاسخ می دهد

-          - ایمان ، امید و عشق

بعد از این سوال ، کشیش نام کودک را می پرسد و او را به همان نام غسل تعمید می دهد . بلافاصله پس از غسل تعمید ، آئین های تدهین و تبرک انجام می شوند.

آئین های غسل تعمید در زندگی یک بار انجام می شوند و به هیچ وجه قابل تکرار نیست زیرا کلیسا فقط یک بار غسل تعمید را قبول دارد . کلیساهایی که از لحاظ مذهبی با یکدیگر متفاوت هستند نمی توانند تعمید مجدد انجام دهند . پس از غسل تعمید ، نام کودک در دفتر موالید کلیسا ثبت می شود و فرد تعمید شده عضو کلیسا می گردد .

 

2: تدهین

معنی لغوی تدهین ، نشان و مهُر است و آن آئین دریافت لطف و محبت الهی است به غسل تعمید به زبان ارمنی گنونک gnunk  ( مهر کردن ، نشان کردن ) گفته می شود زیرا در مراسم غسل تعمید ، فرد ممهور تدهین می گردد .

مادهء اولیه آئین تدهین روغن مقدس ( میورون به معنای روغن شیرین ) است که از روغن زیتون یا روغن برگ بو تهیه می شود . در کار تهیه روغن مقدس بیش از همه از بالزام ( مواد معطر صمغی حاوی ترکیبات اتری و خواص مرهمی ) استفاده می شود و عصارهء گلهای زیادی را هم به کار می برند . روغن مقدس جدید را با روغن مقدس قدیمی مخلوط می سازند و با دست گریگور لوئساوریچ مقدس تبرک می کنند . حق تبرک دادن به روغن مقدس در انحصار جاثلیق است .

پس از انجام غسل تعمید و در حالی که طفل هنوز برهنه است کشیش با روغن مقدس نورانی و با خواندن دعا پیشانی ، چشمها ، گوشها ، بینی ، دهان ، دستها ، قلب ، پشت و پاهای او را تدهین می کند . پس از انجام مراسم تدهین ، کشیش به کودک غسل تعمید شده می گوید

-         آرامش بر تو باد ای نجات یافتهء خداوند ! آرامش بر تو باد ای تبرک یافتهء خداوند !

بر اسا مقررات کلیسای ارمنی ، کشیش تعمید دهنده آئین تدهین را نیز به جا می آورد .

در کلیسای کاتولیک ، آئین عسل تعمید از آئین تدهین جدا شده است و حق انجام آئین تدهین در انحصار اسقف است . مراسم تدهین در نوجوانی انجام می شود .

کلیسای انگلیکان در ضمن مراسم تدهین ، تبرک را انجام می دهد و آئین تبرک را مختص مراسم دست گذاری ( قبول روحانیت ) می داند . اسقفها حق دارند مراسم تدهین را انجام دهند .

پروتستانها مراسم تدهین ندارند .

 

3: توبه

نوبه به معنی متالم شدن ، درد کشیدن و در ماتم و ندامت از گناه و خبط است .

مسیح اغلب در باره توبه سخن گفته و تاکید کرده است که  توبه امری الزامی است . باید توبه کنیم یعنی متوجه معصیت ارتکابی و عواقب گناه و خبط شویم پشیمان شویم و طلب مغفرت کنیم . پدران روحانی کلیسا برای تحول روحی حاصل از پشیمانی و منزه شدن از گناهان ، اهمیتی استثنائی قائل شده و آن را در زمرهء آئین ها قرار داده اند .

توبه به عنوان یک آئین شامل سه بخش است 1: ندامت 2: اعتراف 3: طلب مغفرت . ندامت یعنی درک سنگینی گناه و معصیت و خبط ارتکابی و توجه یافتن به اینکه علیه قوانین بشری ومذهبی بی عدالتی صورت گرفته است . برای اینکه فردی حقیقتاً آئین توبه را انجام دهد باید بی یا و قلبیاً پشیمان شود زیرا بدون پشیمانی واقعی توبه ، فریبی بیش نیست . وقتی که فردی با ایمان و اعتماد به نفس پشیمان می شود در آن موقع او از گناهان ، پاک و روح وی راحت می شود .

بدین ترتیب فرد با احساس پشیمانی برای توبه کردن آماده می شود و با گوش دادن به ندای وجدان و بدون تحمیلی از جانب غیر ، شخصاً متوجه می شود که خود در مورد همنوعان خویش مرتکب بی عدالتی شده است .

وقتی می گوئیم آئین توبه وسیلهء پاک شدن از گناهان است برای خیلیها ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر به وسیله توبه انسان از گناهان پاک می شود آیا توبه مشوق ارتکاب گناه نیست ؟  یعنی انسان می تواند با درک و تعمداً گناه انجام دهد ؟ و آن گاه با توبه کردن از گناه خود آزاد شود ؟ ممکن است افرادی با چنین طرز تفکری پیدا شوند ولی این فکر بخشودنی نیست . چنین فکری به خودی خود به صورت سوء استفاده از مسائل روحانی و « داد و ستد » در می آید متعاقب ندامت آئین توبه ، مرحلهء اعتراف پیش می آید . برای منزه شدن از معاصی لازم است مرحلهء اعتراف را انجام دهندذ و با قلبی پاک ، گناهان خویش را بازگو کنند .

در کلیساهای مسیحی ، اعتراف به طرق مختلف انجام می شود . دو نوع اعتراف وجود دارد اعتراف جمعی و اعتراف انفرادی . اعتراف جمعی عبارت است از اعتراف در جمع و اعتراف انفرادی به این صورت است که شخص در انزوا و در حضور یک روحانی شخصاً به گناهان خویش اعتراف می کند .

اکنون در کلیساهای ارمنی اعتراف به صورت جمعی انجام می شود ولی به جای اینکه هر یک از افراد به گناهان خود اعتراف کند یک نفر یا یک فرد روحانی « دعای ندامت » را که حاوی مطالب خاصی در مورد رهایی از گناهان است قرائت می کند و اعتراف کنندگان می گویند « خدایا رحم کن » در کلیسای کاتولیک اعتراف ، انفرادی است . بر اساس قوانین و مقررات کلیسای ارمنی برای توبه مقررات مصوب وجود دارد . توبه کننده باید پرهیز کند ، د عا نماید ، نادم شود ، اعتراف کند و آن گاه تبرک یابد .

 

4: آئین تبرک

آئین تبرک توسط مسیح وضع و تائید شده است . در کتب انجیل آمده است که در جریان شام آخر که بر سر میز عید پاک یهعودیان ( عید پسح) طبق سنت ، نان فطیر و شراب گذاشته بودند . مسیح نخست نان را تبرک می کند و به شاگردانش می دهد و می گوید « بردارید و بخورید این جسم من است » سپس در حالی که جام شراب را تبرک می کند و به آنها می دهد می گوید « بردارید و بنوشید این خون من است » آن گاه به شاگردانش سفارش نمود که برای بزرگ داشت یاد او آنها نیز این عمل را انجام دهند و بدین ترتیب آئین تبرک وضع و تائید می شود که بعداً توسط پدران کلیسا غنی تر و مبدل به عشای ربانی ( باداراک Badarak  )  می شود .

باداراک یعنی قربانی  و هدیه تقدیمی . باداراک نماد قربانی شدن مسیح و جاری شدن خون او بر روی صلیب است . مراد از تبرک عبارت است از ملحق شدن به چیزی و شرکت در امری و در مراسم دعا عشای ربانی ما با تبرک نان و شراب که نماد جسم و خون مسیح است در تقدیس آن مشارکت می کنیم .

در جریان آئین تبرک مقدس ، نان و شراب مورد استفاده قرار می گیرد . در کلیسا نان فطیری به نام نشخارک nshkhark  و شراب پاک و بی آلایش به کار می رود . هنگام انجام دعای عشای ربانی ، نان و شراب مورد تقدیس قرار می گیرد و نماد جسم و خون مسیح نامیده می شود . برای دیدگان و حواس ما نان نان است و شراب شراب لکن در جریان تقدیس و تبرک مبدل به نماد جسم و خون مسیح می گردد .

توسط آئین تبرک نه تنها در دعای عشای ربانی شرکت می کنیم بلکه از گناهان خود هم پاک و مبرا می شویم و به همین دلیل پس از اعتراف و توبه بلافاصله  آئین تبرک  انجام می شود . هر کسی هر موقع که بخواهد می تواند پذیرای تبرک باشد لکن تبرک معمولاً در جریان مراسم دعای عشای ربانی تحقق می یابد و تبرک مومن در عید تولد مسیح و عید پاک الزامی است .

مطابق سنت قدیمی کلیسا در کلیسای ارمنی، تبرک بوسیلهء نان نشخارک و شراب صورت می گیرد در حالی که در کلیسای کاتولیک ، مومنان فقط با نان نشخارک تبرک می شوند .

تقدیس آئین تبرک در دعای مراسم عشای ربانی انجام می شود . برای انجام عشای ربانی حضور و وجود فرد روحانی تقدیس شده ، نان نشخارک ، شراب ، دعا و همچنین آوازهای مذهبی لازم است .

روحانی برگزار کننده مراسم عشای ربانی را باداراکیچ گویند . روحانی برگزار کننده مراسم عشای ربانی از کتاب باداراکامادویتس badarakamaduits بخشهایی را به صادای بلند قرائت می کند و سخان مسیح را در موقع شام آخر بازگو می نماید و سپس خواهش می کند که نان و شراب تبدیل به جسم و خون مسیح شود . در این موقع آوازهای مخصوص عشای ربانی را می خواندد .

در ادوار اولیه ، مراسم عشای ربانی بسیار ساده بود ولی به تدریج غنی تر شد و بوسیلهء جاثلیق نرسس شنورهالی  Nerses Shnorhali  تکامل یافت و به صورت امروزی در آمد .

مراسم عشای ربانی با حضور مردم انجام می شود و مردم نیز باید مراسم مزبور را با احترام و تکریم تعقیب کنند و از گفتگو و حرکت اضافی و ورود و خروج که باعث مختل شدن مراسم عشای ربانی می شود و از ابهت و جلوهء آن می کاهد جداً خودداری کنند .

 

5: ازدواج

ازدواج و زندگی خانوادگی به اندازهء تاریخ بشریت قدمت دارد . زندگی زناشوئی و خانوادگی با طرق و برداشت های گوناگون از روزگاران قدیم وجود داشته و در طی قرون و اعصار با مقرراتی که کلیسا وضع کرده و در دوران اخیر با قوانین مصوب دولتها به صورت کنونی درآمده است .

امر ازدواج آئین به شمار می رود زیرا در کلیسا وصلت زن و مرد به نام خدا تبرک می شود و بدین ترتیب آنها تشکیل یک خانواده را می دهند و بر آنها نام خانوادگی واحد نهاده می شود  .

از گذشته های دور تا به امروز ازدواج ، عهد و پیمان به شمار می رفته و از اهمیت خاصی برخوردار بوده است . ازدواج نخست به عنوان پیمان طبیعی منعقده بین مرد وزن با مدتی دائم و به منظور تشکیل خانواده به وجود آمده است و سپس به عنوان پیمان سیاسی که با موافقت مرد و زن با تنظیم صورت جلسه ای دولتی و یا سیاسی واقع می شود و سوم به عنوان مراسم دینی یا آئین مذهبی که طبق موازین دینی انجام می شود . ازدواج در مورد مسیحیان ، آئینی ثابت و غیرقابل انحلال است . در کتاب انجیل آمده است « آن چه را که خداوند وصل نموده است آدمی نمی تواند از هم بگسلد »

برای قانونی بودن ازدواج لازم است ازدواج کنندگان رشید باشند و متقابلاً تمایل و قصد ازدواج با یکدیگر را داشته باشند . ازدواج به عنف و ازدواج افرادی که به سن قانونی نرسیده اند ممنوع و مستوجب مجازات است . زمانی بود که زوجین بدون آشنایی با یکدیگر و بنا به موافقت و تصمیم اولیای آنان با یکدیگر ازدواج می کردند ولی این پدیده ، مطلوب و قابل تشویق نیستا زیرا افرادی که می خواهند با یکدیگر ازدواج کنند باید موافق و مصمم به این کار باشند .

افراد ازدواج کننده باید بدنی سالم و بی نقص و سن قانونی داشته و متعلق به یک ملت و یک مذهب باشند . سلامت بدن برای ازدواج ، شرط ضروری است زیرا هدف از ازدواج به وجود آمدن فرزند است و برای این کار قانوناً ارائهء گواهی پزشکی در مورد صحت و سلامت الزامی است .

برای ازدواج ، داشتن سن قانونی مهم است . در کشورها و آب و هواهای مختلف سن قانونی ازدواج متفاوت است . اختلاف سنی شوهر و زن بین پنج تا شش سال عادی است . دختری که ازدواج می کند باید حداقل شانزده ساله باشد . داشتن بلوغ فکری ازدواج کنندگان نیز از اهمیت برخوردار است . ازدواج بیماران روانی اکیداً ممنوع است .

مزدوجین باید رشید باشند و با یکدیگر خویشاوندی خونی نداشته باشند  . این مورد ، قانون ناف یا قانون احتساب شجره نام دارد . موانع دیگری از لحاظ اخلاقی و تندرستی وجود دارد . بر اساس قانون کلیسای ما افرادی که ازدواج می کنند باید از یکدیگر پنج ناف ( شکم) دور باشند . از لحاظ خوشاوندیهای سببی نیز موانعی وجود دارد . پدر تعمیدی نمی تواند با فرزند تعمیدی خود ازدواج کند .

مسالهء از یک ملت بودن و همکیشی برای آرامش و سعادت خانوادگی مهم است

پس از تکمیل و انطباق شرائط  و قوانین کلیسایی فوق برای ازدواج ، مراسم ازدواج در یکی از روزها به جز ایام پرهیز در کلیسا و توسط شخص روحانی انجام می شود آئین ازدواج در صورت فوت یکی الز زوجین و یا جاری شدن طلاق ، قابل تکرار است .

طلاق در موضوع ازدواج مسالهء مهمی استا . قانوناً ازدواج ، غیرقابل انحلال است ولی شرائط اجتماعی این اجبار را به وجود آورده که با عنایت به برخی از قوانین کلیسایی ، ازدواج به طلاق منجر می شود . تصمیم گیرندهء نهایی دربارهء طلاق ، شخص جاثلیق است و بنا به حکم کتبی نام برده صیغهء طلاق جاری می شود ولی مسائل پس از طلاق از جمله موضوع فرزندان و مجازات و مسائل اقتصادی مربوط در شورای خلیفه گری حل و فصل می شود .

در زبان ارمنی اردواج را بساک bsak   می گویند و آن به معنی حلقه ای است که بر سر نهند زیرا موقع ازدواج بر سر زوجین بساک یا تاج می نهند

 

6: آخرین تدهین

در آئین های هفت گانه از آخرین تدهین بیماران هم یاد می شود . آئین آخرین تدهین بیماران شامل عیادت از بیماران به منظور معالجهء آنها بوسیلهء دعاست . در مشرق زمین و مخصوصاً در میان یهودیان ، تدهین بیماران بوسیلهء روغن سنتی قدیمی بوده است . این سنت از دوران حواریون به مسیحیان انتقال یافت و در کلیسا نیز انجام شد . هاکوپوس ( یعقوب ) رسول چنین سفارش می کند « اگر یکی از شما بیمار شود روحانوین را بطلبد که بیایند و برایش دعا کنند که این دعا او را نجات خواهد دا » کلیسای کاتولیک با در نظر گرفتن این گفتهء حواری و همچنین سایر دستورهایی نظیر آن ، آخرین تدهین بیماران را به آئین مبدل کرده است ولی حواریون مسیح بیماران را به روغن تدهین می کردند و به آنها امیدواری می دادند در حالی که کلیسایکاتولیک ، آخرین تدهین را برای بیماران ناامید و مشرف به موت انجام می دهد .

کلیسای ارمنی با آنکه آخرین تدهین را در زمرهء آئینها قرار داده است ولی اکنون مراسم تدهین بیماران را ندارد و به جای آخرین تدهین ، مراسم عیادت از بیماران را به جا می آ.ورد .

اگر بیماری خواستار عیادت باشد روحانی نزد بیمار مشرف به موت می رود و برای شفای او دعا می خواند و او را تدهین می کند . زمانیدر کلیسای ارمنی نیز تدهین و تبرک بیماران مرسوم بود ولی بعداً به علل منطقی این رسم منسوخ گردید . . انسانها به هیچ وجه نمی دانند که کی ، کجا و چگونه بیمار می شوند و خواهند مرد آیا در خانه در سفر در میدان جنگ ؟ به همین دلیل کلیسای ارمنی این رسم را منسوخ کرد و به جای آن فقط دعای شفابخش بیماران را نگه داشت . مراسم عیادت مشتمل بر دعا و تبرک است . در کلیسای ارمنی اکنون این رسم جاری است که پس از مرگ ، فرد روحانی پیشانی و دست راست او را تدهین می کند ولی این رسم نیست که اجرا می شود بلکه یک آئین مذهبی است .

 

7: آئین دست گذاری ( تفویض مقام روحانیت )

در همهء ادیان ، روحانیون طبقهء خاصی را تشکیل داده اند . خادم مذهبی وظائف خاصی را تقبل می کند مراسم دینی به جا می آورد و مبانی اخلاقی دینی را تبلیغ می کند .

در مسیحیت نیز از آغاز دوران حواریون به وسیلهء آئین دست گذاری ( تفویض روحانیت ) خادمین خاصی را تعیین می کردند . این مراسم بعداً به آئین تبدیل شد زیرا کسی را که به این سمت برمی گزیدند در واقع شخص خاصی می شد . فرد روحانی بوسیلهء آئین دست گذاری به خدمت کلام خدا پذیرفته می شود .

مسیح به عناو پیشوای واقعی روحانیون ، حواریون و شاگردان خود را برگزید و وظیفه تبلیغ کتاب مقدس را برعهدهء آنان نهاد . حواریون و شاگردان مسیح نیز به نوبهء خود ، امور مذهبی خدمت به کلیسا را به عهدهء اسقفها و روحانیون برگزیدهء خود نهادند و به آنها سفارش کردند که روحانیونی را برای امور مذهبی دست گذاری کنند . آنها توصیه کرده اند دقت شود که افرادی که به عنوان کشیش دست گذاری می شوند لیاقت این سمت را داشته باشند .آئین برگزیدن کشیشان از مسیح و حواریونش نسل به نسل منتقل شده و به ما رسیده است و امروزه در کلیهء کلیساها جاری است .

اکنون حق دست گذاری در محدودهء اختیارات اسقف است . مراسم آئین دست گذاری در کلیسا صورت می گیرد . اسقف نخست لیاقت و شایستگی و آمادگی روحی و ذهنی فردی را که دست گذاری می شود بررسی می کند و سپس دعاهای مخصوص را می خواند و دستش را بر سر او قرار می دهد و از خداوند برای او طلب لطف و عنایت می کند . آن گاه فرد مزبور به کسوت کشیشان در می آید و به دست اسقف تدهین و تبرک می گردد و پس از دریافت نام جدید به عنوان کشیش دست گذاری می شود .

شرائط آئین دست گذاری با در نظر گرفتن این موضوع که شخص پس از مراسم دست گذاری ، خود را وقف خدمات مذهبی و الهی و تربیت روحانی و دینی مردم می کند . لازم است که او از شرائط ذیل برخوردار باشد

-         دارای آمادگی فکری و مذهبی بوده و در زمینهء علوم ، تربیت معینی داشته باشد .

-         دارای روحیهء خدمت و فداکاری و مخصوصاً سرشت و خمیرهء مذهبی باشد

کشیش دست گذاری شده وظیفه دارد به مردم و کلیسا خدمت کند و به آنها مطالب روحانی عرضه نماید و مراسم مذهبی را انجام دهد .

در کلیسای ارمنی برای قشر روحانی از لحاظ سمت و درجه ، سلسله مراتبی معین شده است که بوسیلهء آن مقام و درجهء روحانیون تعیین می شود .