15 March

World Consumer Rights Day

پانزدهم مارس

روز جهانی حمایت از حقوق مصرف کننده

مصرف کنندگان طبق تعریف شامل همه ما می شوند. آنها بزرگترین گروه اقتصادی هستند که تقریباً هر تصمیم اقتصادی دولتی و خصوصی را و تحت تأثیر قرار می دهند. با این حال، آنها تنها گروه مهمی هستند که اغلب نظرات آنها شنیده نمی شود.

دو فصل اول دسترسی به دانش برای مصرف کنندگان Access to Knowledge for Consumers ، کتابی از کمپین دسترسی به دانش Consumers International

انور فضل، Anwar Fazal فعال حقوق مصرف‌کننده که در آن زمان برای سازمان جهانی مصرف کنندگان Consumers International کار می‌کرد، بعداً پیشنهاد برگزاری «روز جهانی حقوق مصرف‌کننده» را به مناسبت آن تاریخ ارائه کرد و در 15 مارس 1983، سازمان‌های مصرف‌کننده شروع به برگزاری آن تاریخ به عنوان مناسبتی برای ترویج حقوق اولیه مصرف‌کنندگان کردند.

روز جهانی حقوق مصرف کننده یک مناسبت سالانه برای جشن و همبستگی در جنبش بین المللی مصرف کننده است. شرکت کنندگان این روز را با ترویج حقوق اساسی همه مصرف کنندگان، خواستار رعایت و حمایت از این حقوق و اعتراض به سوء استفاده از بازار و بی عدالتی های اجتماعی که آنها را تضعیف می کند، گرامی می دارند.

روز جهانی حقوق مصرف کننده هر سال در 15 مارس جشن گرفته می شود. موضوع سال 2018 بازارهای دیجیتال منصفانه تر Fairer Digital Marketplaces بود . سازمان جهانی مصرف کنندگان Consumers Internationalخواستار موارد زیر است: 1. دسترسی به اینترنت عادلانه و امن زیرا نیمی از جهان هنوز آفلاین است. 2. اقدام در برابر کلاهبرداری و کلاهبرداری. 3. حفاظت عمومی بهتر از مصرف کننده آنلاین.

موضوع سال 2019 "محصولات هوشمند مورد اعتماد Trusted Smart Products " بود که آنچه را که مصرف کنندگان از محصولات IoT مانند گوشی های هوشمند و پوشیدنی ها نیاز دارند، برجسته می کرد.

موضوع سال 2020 "مصرف کننده پایدار The Sustainable Consumer " برای گسترش آگاهی در مورد شکست محیطی و تغییرات آب و هوایی جهانی خواهد بود.

موضوع روز جهانی حقوق مصرف کننده 2022

Fair Digital Finance

" تامین مالی دیجیتال منصفانه ".

جنبش جهانی حمایت از مصرف کننده The global consumer advocacy movemen خواستار تامین مالی دیجیتال منصفانه برای مصرف کنندگان در همه جا خواهد بود

سازمان جهانی مصرف کنندگان به دنبال دستیابی به تغییراتی در سیاست های دولت و رفتار شرکت ها است و در عین حال آگاهی از حقوق و مسئولیت های مصرف کننده را افزایش می دهد. کمپین های آن اغلب تحت مضامین عدالت و حمایت از مصرف کننده، سیاست غذایی، حقوق مصرف کننده دیجیتال و پایداری قرار می گیرند . سازمان جهانی مصرف کنندگان .در مورد موضوعاتی مانند بازاریابی مواد غذایی آشغال و ترویج غیراخلاقی داروها، مسئولیت اجتماعی شرکت ها و رفتارهای غیراخلاقی یا ناپایدار شرکت ها و دولت ها کمپین تبلیغاتی کرده است.

در سال 1979، IOCU (که سپس به مصرف‌کنندگان بین‌المللی تبدیل شد) و سایر گروه‌های شهروندان، شبکه بین‌المللی اقدام غذای کودک (IBFAN) را برای ریشه‌کن کردن مرگ و بیماری‌هایی که میلیون‌ها نوزاد را در کشورهای در حال توسعه اقتصادی در نتیجه مصرف شیر خشک با شیشه تغذیه می‌کنند، تشکیل دادند. . پس از کمپین شدید IBFAN، از جمله سازمان‌دهی تحریم‌های مصرف‌کننده علیه شرکت‌هایی مانند نستله، که کمپین‌های ظریف و در عین حال مؤثر آن تغذیه با شیر مادر را تضعیف می‌کرد، مجمع جهانی بهداشت سازمان جهانی بهداشت، قانون بین‌المللی بازاریابی جایگزین‌های شیر مادر را برای کنترل سوء استفاده های گسترده بازاریابی توسط شرکت های غذای کودک تصویب کرد..

در سال 1981، Consumers International، Health Action International (HAI)، یک شبکه غیررسمی متشکل از 120 گروه مصرف کننده و منافع عمومی را تأسیس کرد، HAI درگیر کمپین های جهانی برای استفاده ایمن، منطقی و اقتصادی از داروها بود. در چهل و یکمین مجمع جهانی بهداشت در سال 1987، HAI لابی بزرگی از نمایندگان را سازماندهی کرد تا کنترل‌های قوی‌تری بر تبلیغات صنعت داروها را تشویق کند.

سازمان جهانی مصرف کنندگان از نزدیک با سازمان بین المللی استاندارد برای ایجاد استانداردهایی که راه حل هایی برای چالش های جهانی ارائه می دهد، همکاری می کند.

این سازمان دارای وضعیت مشورتی عمومی برای شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد است. این بالاترین جایگاهی است که سازمان ملل متحد به سازمان های غیردولتی اعطا کرده و به آنها اجازه می دهد در کار سازمان ملل متحد شرکت کنند.

سازمان جهانی مصرف کنندگان کارکنانی دارد که در شش حوزه از جهان کار می کنند: