دانشگاههای دنیا چگونه پایان نامه تقلبی را کشف می‌کنند/ چینیها راه فرار دارند!  

 

 دانشگاههای دنیا چگونه پایان نامه تقلبی را کشف می‌کنند/ چینیها راه فرار دارند

.

 

http://www.entekhab.ir/fa/news/31966/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AA%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%DA%A9%D8%B4%D9%81-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF

 

.

کپی پایان نامه از منابع اینترنتی امروز به معضلی بزرگ برای دانشگاهها و راهکاری فریبکارانه برای دانشجویان تبدیل شده است. از این رو بسیاری از دانشگاههای دنیا در تلاشند تا با استفاده از فناوریهای نوین و سیستمهای نرم افزاری پیشرفته با این تقلب بزرگ مبارزه کنند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 

.

به گزارش خبرنگار مهر، با مراجعه به دانشنامه آزاد آنلاین "ویکی پدیا" و جستجوی واژه "سرقت ادبی" این تعریف دیده می شود:

"انتحال (Plagiarism)، دزدی علمی، دستبرد فکری یا ایده‌ دُزدی به معنی تخصیص دادن خلاقیت ادبی یا پژوهشی دیگری یا بخشی از آن یا متن ناشی از آن به خود، گویی که خود شخص آن را خلق کرده است. دستبرد فکری ممکن است بدون رضایت صاحب اصلی اثر و یا با رضایت وی انجام شود. دستبرد فکری اگر در حوزه ادبیات باشد دزدی ادبی، اگر در حوزه هنر باشد سرقت هنری و اگر در حوزه پژوهشهای دانشگاهی انجام شود سرقت علمی نامیده می‌شود."

یکی از موارد سرقت علمی در عصر اینترنت، کپی برداری یا اصطلاح "کپی/ پیست" (copy&paste) پایان نامه ها از روی وب است. در این راستا، بسیاری از دانشگاههای دنیا از سیستمهای نرم افزاری ویژه ای برای شناسایی این تقلبها استفاده می کنند.

سیاستگذاریهای ضد تقلب در دانشگاه آرید پاکستان

سندیکای دانشگاه آرید در پاکستان در اجلاسی که 30 ژانویه 2011 برگزار کرد، پیشنهادات شورای آکادمیک این دانشگاه را در خصوص سیاستگذاریهای مرتبط با کپی برداری و سرقت علمی در مورد پایان نامه های کارشناسی ارشد تصویب کرد.

برپایه این مصوبه، ناظران دانشکده ها با استفاده از یک نرم افزار ضد تقلب، پایان نامه های دانشجویان کارشناسی ارشد را مبتنی بر شاخص "شباهت/ سرقت علمی " (Plagiarism/Similarity Index ) کنترل می کنند.

 

تنها پایان نامه هایی می توانند مورد قبول ناظران دانشکده ها قرار گیرند که میزان شباهت آنها (به استثنای کتابشناسی) کمتر از 10 درصد باشد.

دانشگاه آرید درحال حاضر یکی از ترویج کنندگان اصلی "سیاستگذاری سرقت علمی و کپی برداری" است که توسط کمیسیون آموزش عالی پاکستان ارائه شده است.

 

 سوء استفاده از سیستم نرم افزاری ضد تقلب در دانشگاههای چین

زمانی که چند استاد دانشگاه در چین نرم افزاری را برای کنترل سرقت علمی و تقلب در پایان نامه ها توسعه می دادند هرگز تصور نمی کردند که خود این نرم افزار نیز می تواند مورد سرقت علمی قرار گیرد.

 

فردی با نام مستعار xxrsyh_2008 این سرویس نرم افزاری ضد تقلب را که PMLC (سیستم کنترل پایان نامه های سوء استفاده علمی) نام دارد بر روی سایت Taobao.com، بزرگترین فروشگاه آنلاین چین برای فروش عرضه کرده و تنها در مدت یکماه هزار و 564 نسخه از آن را به فروش رسانده است.

 دانشجویان با پرداخت 1 یوآن (15 سنت دلار آمریکا) تا 200 یوآن می توانند سرویسهای مختلف این نرم افزار را خریداری کنند و پایان نامه خود را با این سرویس کنترل کنند.

 این نرم افزار پس از پردازش پایان نامه، موارد مشکوک به سرقت علمی را "های- لایت" می کند. به این ترتیب، دانشجو می تواند این موارد را به شیوه ای دستکاری کند که برای سیستم نرم افزاری دانشگاه قابل شناسایی نباشد.

 

از سال 2008 بیش از 56 دانشگاه در چین از سرویس ضد تقلب برای کنترل پایان نامه ها استفاده می کنند.

 نتایج نظرسنجی دانشگاه نرمال شرقی چین بر روی رفتار آنلاین دانشجویان چینی نشان می دهد که در حدود 57 درصد از مصاحبه شوندگان حداکثر یکبار تحقیقات خود را کپی کرده اند.

 

توسعه یک نرم افزار ضد تقلب در ژاپن

 در سال 2009 یک استاد ژاپنی به نام "سوگیمیتسو" از موسسه تکنولوژی کانازاوا با همکاری یک شرکت نرم افزاری، نرم افزار جدیدی با عنوان "کپی پیست نکن!" را توسعه داد که می تواند رفتار "کپی/ پیست" (copy&paste) را در مورد کپی برداری و سرقت علمی دانشجویان شناسایی کند.

 

این استاد در این خصوص اظهار داشت: "کپی پیست مقالات روی وب برابر با سرقت آنها است."

 

سیستمهای ضد تقلب در دانشگاههای ایتالیا

 به گزارش مهر، اواخر سال 2009 شرکت فرانسوی Six Degrés متخصص در تولید نرم افزارهای ضد تقلب، سیستمی با عنوانCompilatio را برای بعضی از دانشکده های ایتالیا از جمله دانشکده علوم سیاسی دانشگاه فلورانس و دانشگاه اقتصاد دانشگاه "میلان بیکوکا" توسعه داد.

 این نرم افزار با هدف جلوگیری از رواج پدیده "کپی/ پیست" در میان دانشجویان این کشور در نوشتن پایان نامه ها ارائه شده است.

 شرکت Six Degrés که سیستمهای نرم افزاری ضد تقلب را برای دانشگاههای فرانسه نیز توسعه می دهد در بهار سال 2009 با انجام تحقیقاتی نشان داد که در حدود 50 درصد از پایان نامه های دوره لیسانس دانشجویان ایتالیایی کپی از روی وب است.

این بررسیها نشان می دهد که دانشجویان به جای استفاده از منابع اینترنتی با ذکر مأخذ، آنها را به نام خود می نویسند.

 در ادامه بکارگیری نرم افزارهای ضد تقلب در دانشگاههای این کشور، دانشگاه "کا فوسکاری" ونیز با شروع ترم تابستان 2011، نرم افزاری را به صورت آزمایشی ارائه کرد که می تواند تقلب دانشجویانی که پایان نامه های خود را از اینترنت کپی می کنند شناسایی کند.

 اولین آزمایش این نرم افزار موجب شد دو دانشجوی دوره لیسانس این دانشگاه که خود را برای مراسم دفاع از پایان نامه آماده می کردند به جای حضور در مقابل استادان، در کمیسیون آموزش به ترتیب 6 و 9 ماه از تحصیل معلق شوند.

 

این سیستم نرم افزاری با پردازش 25 پایان نامه نشان داد که این دو دانشجو به ترتیب 80 و 90 درصد از رساله خود را از اینترنت کپی کرده اند.

 قرار است با شروع ترم پاییز، 300 رساله دوره کارشناسی ارشد این دانشگاه با این نرم افزار پردازش ش وند.

 

 

 

 

 

فروش پایان‌نامه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و حتی دکتری، از بزرگ‌ترین معضلات دانشگاه‌های ایران است.

 . http://sedayiran.com/fa/news/29321/%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D9%81-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

 

.

 

فروش علنی پایان‌نامه در همه حوزه‌های علوم، مهندسی و حتی پزشکی وجود دارد و حتی فروشندگان پایان‌نامه نیازی به کار زیرزمینی هم نمی‌بینند. اگرچه برخورد با این پدیده ضروری است اما برخورد با فروشندگان پایان‌نامه لزوما مشکل دانشگاه‌ها را حل نمی‌کند و صرفا آن را به شغلی زیرزمینی تبدیل می‌کند. تغییر رویه پایان‌نامه فروشی بیشتر از هر جایی نیازمند تلاش دانشگاه‌ها است.

دانشگاه‌ها باید سازوکارهایی را ایجاد کنند که دانشجویان را به پژوهش بیشتر ترغیب کند و البته آنها را وادار کند که از خرید پایان‌نامه دوری کنند. بازگرداندن پایان‌نامه‌های خریداری شده نیازمند شناسایی آنهاست و استادان راهنما، مشاور و ممتحن بیشتر از هر کسی می‌دانند که دانشجو تا چه حدی بر پایان‌نامه‌اش تسلط دارد و در نتیجه بیشتر از هر کس دیگری می‌توانند در مبارزه با این پدیده غیراخلاقی موفق باشند. مبارزه با این پدیده البته نیازمند یک شبکه از پایان‌نامه‌هایی که در دانشگاه‌های سراسر کشور تالیف می‌شوند هم هست.

 این همان چیزی است که ابراهیم واشقانی‌فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بر آن تاکید می‌کند. دانشگاه آزاد اسلامی برای اجرای دستور جدید رئیس‌جمهوری قدم اول را برداشته و سامانه‌ای ایجاد کرده است که پایان‌نامه‌های مشابه را شناسایی می‌کند و در نتیجه می‌تواند استادان را از کپی بودن پایان‌نامه‌ها آگاه کند.

با این وجود شبکه‌ای که پایان‌نامه‌ها در آن قرار گرفته باشند هنوز به صورت گسترده وجود ندارد. گفت‌وگوی واشقانی‌فراهانی با خبرعلمی 20 به پایان‌نامه‌فروشی و راه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای مقابله با این پدیده اختصاص دارد. این گفت‌وگو را می‌خوانید:

 

برای اینکه پایان‌نامه فروشی صورت نگیرد چه تمهیداتی در دانشگاه آزاد اسلامی اندیشیده شده؟

 

در این ارتباط ما راهکارهای متفاوتی را چه در سطح دانشگاه و چه در سطح رایزنی با همکاران محترم در وزارت علوم پیگیری می‌کنیم. یکی از راهکارهایی که در دانشگاه آزاد اسلامی اندیشیده شده، طراحی یک سامانه تشابه‌یاب است که مجهز به موتور جست‌وجوست که بتواند در منابع مختلف جست‌وجو کند تا اگر احیانا مشابهتی میان متن پایان‌نامه‌ها وجود داشت، آن را تشخیص دهد و به مسئولان ذی‌ربط اعلام کند. اما کارایی این سامانه مشروط بر این است که ما یک پایگاه اطلاعاتی جامع در سطح کشور داشته باشیم که در این ارتباط با پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات وزارت علوم در حال رایزنی هستیم که اطلاعات جامع را چگونه می‌شود در سطح کشور فراهم کرد که این موتور جست‌وجو بتواند به فعالیت خود ادامه دهد و با تشخیص موارد مشابه، آن را اعلام کند.

 

الان ایران داک این اطلاعات را در اختیار ندارد که بتواند آن را در اختیار دانشگاه‌های مختلف ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی قرار دهد؟

این اطلاعات به‌طور جامع در سطح ملی در اختیار ایران داک نیست چون متاسفانه همه دانشگاه‌ها خود را موظف نمی‌دانند که در مرحله ثبت پایان‌نامه و دفاع از پایان‌نامه‌ها، اطلاعات را وارد این پایگاه کنند. این انتظار وجود دارد که همکاری جامعی در سطح دانشگاه‌های دولتی و خصوصی برقرار شود و این اطلاعات در اختیار این پایگاه قرار گیرد. مشکل دیگر این است که این پایگاه در چند سال اخیر مبادرت به جمع‌آوری اطلاعات کرده است اما سال‌هاست که پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی تهیه شده که در اختیار کتابخانه‌هاست که ما در دانشگاه آزاد اسلامی پیش‌بینی کرده‌ایم بتوانیم یک نسخه پی‌دی‌اف از کلیه پایان‌نامه‌هایی که در گذشته دفاع شده، را تهیه کنیم و آنها را در اختیار ایران داک قرار دهیم تا این اطلاعات تکمیل شود و انتظار داریم که بقیه دانشگاه‌ها هم به همین شیوه عمل کنند که پایگاه اطلاعاتی جامعی داشته باشیم و جست‌وجو در آنجا به خوبی انجام شود.

 

 

این جست‌وجو فقط در خلاصه مقالات و پایان‌نامه‌ها صورت می‌گیرد یا کل پایان‌نامه مشخصا مورد بررسی قرار می‌گیرد؟

نه، قطعا باید سامانه‌ای را پیش‌بینی کنیم. مثل سامانه‌هایی که برای جست‌وجوی سرقت علمی برای مقالات در سطح بین‌المللی به‌کار می‌رود، سامانه ما هم باید مجهز به همان توانایی شود. ایران داک می‌تواند تمهیداتی بیندیشد که تمام متن قابل جست‌وجو باشد اما دسترسی به آن فقط از نظر جست‌وجو باشد و نتوان از آن کپی‌برداری کرد.

 

شما هم قبول دارید که داشتن چنین ابزاری می‌تواند موثر و کمک‌کننده باشد اما مسائل اخلاقی، فرهنگی و روانی که حاکم می‌شود و فرد را به سمت چنین تخلفاتی سوق می‌دهد را هم باید مورد توجه قرار داد؟ آیا در دانشگاه آزاد اسلامی روی این موضوع هم فکر شده و راه‌های جلوگیری از آن پیش‌بینی شده است؟

قطعا این بداخلاقی علمی که متاسفانه در جامعه علمی کشور ما حاکم شده، ریشه‌های متفاوتی دارد. ریشه اصلی آن مدرک‌گرایی است که متاسفانه در کشور ما رایج شده و نکته دیگر عدم تمرکز همکاران ما به‌عنوان استاد راهنما در کنترل پیشرفت پایان‌نامه و رساله دانشجویان است. قطعا اگر یک استاد راهنما با دقت کافی به موضوع پایان‌نامه و رساله خود احاطه کامل داشته باشد و بداند که چه موضوعی را تعریف می‌کند و جست‌وجوی قبلی انجام داده باشد، در مرحله ثبت پایان‌نامه این مشکلات پیش نمی‌آید و اگر هنگام فرآیند پیشرفت کار دانشجوی خود، گزارش‌های مرتب بگیرد و کنترل دقیق داشته باشد، قطعا این موضوع قابل تشخیص و پیگیری است. به اعتقاد من مشکل اصلی عدم رعایت اخلاق علمی از سوی دانشجویان و اعضای هیات‌علمی است. اگر عضو هیات‌علمی تعهد دارد یک دانشجو را راهنمایی کند، باید به تعهد اخلاقی و علمی خود در هدایت درست و دقیق ایشان پایبند باشد. ما در دانشگاه آزاد اسلامی همه این مسائل را در نظر گرفته‌ایم. من اعتقاد دارم همانگونه که به موارد دیگر ازجمله آموزش دانشجویان، توجه به بحث بازاریابی، مدیریت پژوهش و ارتباط با جامعه توجه داریم، اخلاق علمی را هم باید به نحوی در سطوح مختلف آموزش دهیم تا به ناپسندی اینگونه حرکات آگاه باشند. از طرف دیگر باید ‌انگیزه‌های لازم را در اعضای هیات‌علمی ایجاد کنیم که با دقت بیشتری به مساله پژوهش در موضوع پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری بپردازند. یکی از گام‌های ما در دانشگاه آزاد اسلامی برای ایجاد ‌انگیزه در همکارانمان، بالا بردن حق‌الزحمه راهنمایی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری بود که همان‌طور که من بارها اعلام کرده‌ام با این سیاست، حدود 107درصد افزایش پیدا کرده است.

 

 آیین‌نامه ارتقا چطور؟

در آیین‌نامه ارتقا به این موضوع پرداخته نشده است. اگر قرار است با این موضوع کلیدی و اساسی برخورد شود، لازم است مسئولان ذی‌ربط در وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی آیین‌نامه جامعی در مورد اینگونه تخلف‌ها پیش‌بینی کنند و از طریق مراجع ذیصلاح به تصویب برسد و با این موضوع برخورد جدی شود.

 

روش‌هایی هست که عدالت گسترش پیدا کند و رعایت شود و تمام اعضای هیات‌علمی و استادان فرصت برابری برای اینکه استاد راهنما یا استاد مشاور شوند، داشته باشند؟

 

 

سیاست‌های مختلفی چه در دانشگاه‌های دولتی و چه در دانشگاه آزاد اسلامی در این ارتباط اعمال می‌شود. ما در دانشگاه آزاد اسلامی برای هر عضو هیات‌علمی، متناسب با درجه، سابقه، مرتبه علمی و عملکرد پژوهشی استاد، سهمی تعیین کرده‌ایم. از نظر راهنمایی پایان‌نامه و رساله و در آن سقف تعیین شده می‌توانند نسبت به راهنمایی رساله و یا پایان‌نامه اقدام کنند. این خودش هم کنترلی است که استادان محترم، خارج از ظرفیت تعیین شده که در حد توان یک فرد است. راهنمایی دانشجوی دکتری یا کارشناسی‌ارشد را نپذیرند و از طرف دیگر توزیع مناسبی از نظر سهم راهنمایی بین اعضای هیات‌علمی هر گروه آموزشی انجام می‌شود.

 

منبع: فرهیختگان آنلاین

یک گفتگوی شغلی

یک گفتگوی شغلی

ترجمه گارگین فتائی

.

مصاحبه گر

به گفتگوی  شغلی  "Business Talks:'  خوش آمدید . بر اساس آخرین آمار دولتی  تقریباً یک پنجم آمریکائیهای بالای شصت و پنج  سال مشغول به انجام  کاری  هستند و این میزان  در حال بالارفتن است . تا سال 2020 یک چهارم کارگران ،  پنجاه و پنج ساله و بالاتر خواهند  بود  یعنی تحولی بزرگ از پانزده سال پیش . مهمانان من امروز مالکان کسب و کار هستند . یک مهندس بازنشسته و یک مهندس جوان . خوب مهمانان عزیز آیا  این واقعیت دارد  که یک بازنشستگی آسوده خاطر با زندگانی  بدون نگرانی  واقعاً  امکان پدیر نیست؟ سندی هینز Sandy Heinz شما یک مهندس بازنشسته بودید چرا افرادی مثل شما که قادر به بازنشستگی هستند چنین کاری را انجام نمی دهند؟

سندی هینز

بله برای بسیاری از ماها امکان بازشستگی درست   یک افسانه است وقتی که  من نزدیک سن بازنشستگی بودم   شرکت ما از کار دست کشید و شخصی که من به او متکی بودم ناپدید شد و من پس انداز بسیار ناچیزی داشتم

 

مصاحبه گر

من حدس می زنم شوکی بزرگ  شما بوده

 

هنز.

کاملاً  . فروپاشی شرکت یک راز بزرگ بود .  از زمانی که متوجه شدم چیز بدی دارد اتفاق می افتد شروع کردم به پس انداز مقدار زیادی پول طوری که توانستم مطمئن شوم که بعداً به قدر کافی پول خواهم داشت با این وجود خیلی دیر شده است   من 67 سال سن دارم  و اینجا در حال انجام یک کار نیمه وقت هستم   اما  نکته خوب این است که چه قدر از آن لذت می برم.

 

مصاحبه گر

مایکل گرنج Michael Grange شما دارای یک کارخانه تولیدی  رو به رشد هستید و در کنار سندی تعدادی از افراد سالمند را هم استخدام کرده اید .

 

مایگل گرانج

بله . بخش مهندسی من گرفتار برخی مشکلات طراحی شده بود که کارگران جوان تر هرگز با آن مواجه نشده بودند . بچه ها خوب بودند آنها فقط تجربه کافی نداشتند و میزان فروش به طور جدی داشت پائین می آمد.

 

مصاحبه گر

بنابراین شما مهندسین با تجربه استخدام کردید

 

گرنج

بله افرادی مثل سندی که عملاً بخشهایی را که ما در طرح خود می سازیم ساخته اند ما  ناگزیر بودیم این مشکلات طراحی را حل کنیم تا روی پای خودمان بیایستیم .

 

مصاحبه گر

در کنار تجربه،   کرکنان مسن تر چه چیزی را ارائه میدهند؟

 

گرانج

یک  اخلاق حرفه ای فوق  العاده . آنها واقعاً بر وظیفه خود  متمرکز می شوند و بسیار مسئولیت پذیرند . آنها غالباً کمتر از جوانتر ها ابراز ضعف   و بیماری می کنند .  آنها همچنان به طور نیمه وقت کار خواهند کرد . ما با یک بحران کوتاه مدت مواجه شده بودیم و نمی توانستیم از عهده  استخدام کارکنان بر بیائیم

 

مصاحبه گر

کیل استانویتز Kyle Stanwicz شما بیست و چهار سال دارید و در یافتن اولین شغلتان علیرغم سابقه عالی که در کالج داشتید  دچار زحمت بوده اید چرا؟

 

کیل استانویتز

هر کارفرمائی شخصی با تجربه را می خواهد اما وقتی شما از بدو کار نمی توانید استخدام شوید چگونه می توانید تجربه به دست آورید ؟ خوشبختانه آقای گرانج به من یک شانس داد.

 

گرانج

درست است من و کیل هرگز از هم دلسرد نشده ایم

 

مصاحبه گر

کیل اکر کردن با   افراد مسن چگونه است؟

 

کیل

در ابتدا برایم عجیب بود . سندی و دیگر سالخوردگان اساساً روش کاری متفاوتی داشتند.  آنها ابتدا زیاد معاشرت نمی کردند اما الان با هم خوب  کنار می آئیم  و آنها زیاد به ما کمک می کنند .

 

مصاحبه گر

آقای گرانج آخرین حرفتان در مورد استخدام بازنشسته ها چیست؟

 

گرانج

 این برای کارم است من بهترین افراد چه جوان و چه پیر را برای کار استخدام می کنم اکنون میزان فروش بالاست و شرکت دوباره رو به رونق است .

 

مصاحبه گر

تبریک می گویم  و برای همه شما آروزی خوش بختی دارم .

 

 

 

 

 

برنامه بین نسلیintergenerational program

برنامه بین نسلیintergenerational program

ترجمه گارگین فتائی

.

اسکارلت- ممنونم از شما دکتر روبیو  به خاطر کمک به من در موضوع تحقیقی. استاد من گزارشی در مورد جمعیت سالمند در شیکاگو به من محول کرده است .

دکتر روبیو- خواهش می کنم خانم اسکارلت . خوب  همان طور که شما می دانید من در سال 1970 به این  شهر نقل ماکن کردم و از آن زمان به بعد من در این شهر با سازمانی که  " امور سالمندان  Elderly Matters. " نام دارد در حال کار  کردن بوده ام .

اسکارلت- این سازمان چه کاری انجام می دهد ؟ منظورم این است که من برخی از مطالب شما را درست قبل از اینکه به این بیائیم داشتم می خواندم   اما من دوست دارم بیشتر در مورد کار شما بدانم.

دکتر روبیو- خوب فلسفه ما این است که سالمندان  هم احتیاج به مرافبت جسمانی و هم روحی دارند بگزارید برایتان مثالی بیاورم . یکی از زنانی که من به او خدمت می کنم به نام ادنا سولیوان  Edna O'Sullivan در سن نود سالگی است . وقتی که او جوان تر بود خود یک پرستار بود بنابراین از دیگران مراقبت می نمود اما اکنون پذیرفتن این امر که او خود نیاز به کمک دارد برایش سخت است . ما به او غذا و مراقبت های پزشکی مطمئن می دهیم اما این کافی نیست او روزهای دیگر داشت گریه می کرد زیرا  احساس تنهائی می نمود .

اسکارلت- اندوهناک است شما چگونه با چنین  وضعیت هایی  برخورد می کنید

دکتر روبیو- بله آن اندوهناک است ما در مورد آن در گروه خود بحث کرده ایم و سرانجام تصمیم به دعوت او به برنامه بین نسلی گرفتیم  یعنی جائی که او قادر به ملاقات با افراد جوان خواهد بود و  با آنها در مورد زندگیش وقتی که دختر جوانی بود صحت خواهد کرد  .

اسکارلت- این عقیده خیلی خوبی است  .  او در باره آنها چه گفته است؟

دکتر روبیو- ما هنوز مطمئن نیستیم  او با بچه ها هفته بعد در همین زمان در حال ملاقات خواهد بود .

اسکارلت- خوب متشکرم دکتر روبیو من هم گزارش خودم را هفته بعد در همان زمان خواهم نوشت و امیدوارم دو هفته بعد از الان آن را تمام کرده باشم و مطمئناً یک کپی از آن را برای شما خواهم فرستاد . شاید بتوانم بیایم و با خانم  سولیوان ملاقات کنم .

دکتر روبیو- از ملاقات با شما خوش بختم شما می دانید که من در مورد چنین موضوعاتی در طی سالها زیاد فکر کرده ام بنابراین اگر شما هر گونه سوالی دارید لطفاً از تماس با من تردید نکنید شاید ما برنامه بین نسلی خودمان را زمانی که شما تماس می گیرید شروع کنیم و در این صورت من می توانم به شما یک گزارش به روزشده  بدهم .

 

 

 

 

 

 

 

بزرگسالان باهوش امروزSmart Senior Today

بزرگسالان باهوش امروزSmart Senior Today

مجله آنلاین برای سالمندان مدرنThe Online Magazine for Modern Adults

ترجمه از گارگین فتائی

.

طلاق خاکستری: یک تمایل ملی برای بالای پنجاه ساله ها .  گر چه نرخ های طلاق به طور سراسری از سال 1980 کاهش یافته است اما نرخ طلاق برای بالای پنجاه ساله ها بیش از دو برابر شده است . کارشناسان پیش بینی می کنند که بالای پنجاه ساله هایی که در ازدواج دوم یا سوم خود هستند صد و پنجاه درصد امکان بیشتری در طلاق دارند

 

چرا افزایش؟

افراد بالای پنجاه سال مستقل تر و تحصیل کرده تر از هر نسل قبلی هستند و از لحاظ مالی در وضعیت بهتری هستند اگر آنها برای تربیت و بزرگ کردن فرزندانشان در این ازدواج های ناگوار بمانند قادر خواهند بود که رویاها و علایق خود را بعد از اینکه بچه هایشان خانه را ترک کردند جامه عمل بپوشانند علاوه بر این متشکریم از تکنولوژی . چرا که برای سنین مختلف از طریق آن ارتباط با افرادی که آنها را  از خیلی وقت پیش می شناسند و نیز یافتن دوستان جدید آسانتر است این به این معنی است که ملاقات با یک همسر جدید بمانند چندین سال پیش سخت نخواهد بود .

طلاق آنقدر که گفته می شود هراسناک نیست بنابراین اگر به ازدواجتان ناامید شدید . با دانستن اینکه بسیاری از افراد بالای پنجاه سال دوباره ازدواج خواهند کرد و این را با خوش حالی انجام خواهند داد خود را دلگرم کنید!

 

 

تغییر سبک زندگی در ژاپن

تغییر سبک زندگی در ژاپن

نوشته سومیکو لاواSumiko Iwao

ترجمه گارگین فتائی

.

همانند بسیاری از کشورهای دیگر ، ژاپن در وسط تغییرات عمده اجتماعی است . بیشترین تغییری که از زمان جنگ جهانی دوم رخ داده در  حیطه خانواده بوده است و در بین اعضائ خانواده بزرگ ترین تغییر جهت به نظر می رسد که در سبک زندگی خانمها باشد اما زندگی آقایان  هم متحول شده است .

 

تغییران در سبک زندگی خانمها

دو تا از مهم ترین این تغییرات در سبک زندگی خانمهای ژاپنی افزایش متوسط طول عمر  و کاهش متوسط تعداد فرزندان است .  در سال 1935 متوسط طول عمر  برای زنان ژاپنی کمتر از پنجاه سال بود اما در سال 2007  به اوج هشتاد و شش سال  رسید . در سالهای اولیه پس از جنگ متوسط تعداد فرزندذان زنان ژاپنی چهار فرزند برای هر خانواده بود اما در سال 2007 تعداد تولدها برای هر زن به یک ممیز سی و چهار درصد پائین امده است . پائین آمدن نرخ زاد و ولد تا حدی نتیجه مشارکت زنها در کارهای پر زحمت است .

نرخ استخدام در بین زنان در بیرون از خانه به طور مداوم در حال افزایش بوده است و شرکت های ژاپنی در مورد زنها در کلیه بخشهای عملکردشان از کارخانه تا به عنوان کارمند در اطمینان  رسیده اند  . واگزاری زنها به کارهای منشی گری و جلوگیری آنها از تصدی  کارهای کارخانه ای  و پستهای مدیریتی یک سنت بوده است . ولیکن اخیراً تولیدکنندگان  بیشتر و بیشتر ی در مورد امکان گماشتن زنها در مشاغل آبی رنگ   blue-collar jobs ( مشاغل دستی )   که زمانی برای مردها در نظر گرفته می شد اقدام می کنند . زنها مشاغل مدیریتی هم به دست آورده اند و در نتیجه  اساساً تعداد زنهایی که دنبال مشاغل مدیریتی هستند افزایش یافته است .

عادت بر این بوده که زنها به محض ازدواج کار کردن را رها می کنند اما  این رسم دیگر ادامه ندارد اما خیلی از زنها کار خود را برای چندین سال برای برپائی و تربیت خانواده متوقف می کنند . هنگام پا به سن گذاشن ، نرخ مشارکت زنان در کار منحنی شکل ام M  را نشان می دهد  . در صد پائینی  از زنها بین سنین سی تا سی و پنج سال مشغول به کارند زیرا آنها موقتاً بازار کار را برای مراقبت از اعضاء خردسال خانواده ترک میکنند این نمودار در مقایسه با سال 1998 در سال 2008 پائین آمدن نرخ مشارکت زنها ی بین سنین سی تا سی و چهار سال تا نه و سه دهم درصد را نشان می دهد . بنابراین یک تغییر قابل توجه در شکل منحنی ام بوده است که بیش از یک دهه نشان داده شده است .

 

 

 

اهمیت ازدواج هم برای زنها تغییر یافته است فرصتهای استخدامی جدید برای کارگران زن آنها را  بسیار راحت تر کرده است  زیرا زنها برای خود بیرون از چارچوب ازدواج زندگی می سازند . ازدواج برای بقای زنها یک ضرورت بود اما امروزه آشکارا تبدیل به یک گزینه شده است و زن در انتخاب اینکه ازدواج کند  یا مجرد بماند  آزادی دارد .

اکثریت قابل توجهی از زنان ژاپنی می خواهند ازدواج کنند ولی گزینه اخیر این دلالت را باقی می گذارد که تنها میزان بسیار کوچک یعنی شش درصد آنها تصمیم به مجرد باقی ماندن در تمام طول زندگی خود می گیرند . اما از آن جائی که زنهای مجرد می توانند هر چیزی را که می خواهند بدون ازدواج به دست آورده و یک شغل چالش آور با حقوق خوب داشته باشند و یک آپارتمان خوب و حتی همدمی داشته باشند لذا از ازدواج کردن خودداری می کنند .در چهل سال اخیر متوسط سن ازدواج به طور مداوم از بیست و شش سال به سی سال برای مردان و از بیست و سه سال تا بیست و هشت سال برای زنها  بالا رفته است . این تمایل در بین زنها در ازدواج دیرهنگام تقریباً به آموزش و تحصیل مربوط است به همان نحو که یک زن آموزش بیشتری دریافت کرده است ازدواج او نیز به تاخیر افتاده است .

زنانی که در سنین جوانی ازدواج کرده اند  اکنون  بسیار بیشتر از قبل تحصیل کرده و از لحاظ مالی مستقل تر هستند  آنها همچنین در صدد تقاضاهای جدیدی از ارتباط با همسران خود هستند . آنها تمایل به حفظ آزادی و اقتدار  خود حتی بعد از ازدواج دارند و این به نظر می رسد که نرخ طلاق در ژاپن را شروع با بالارفتن کرده با وجود این نرخ طلاق در ژاپن  به طرز قابل توجهی پائیتر از سایر کشورهای پیشرفته صنعتی است .جمعیت ژاپن رو به ازدیاد می رود ولیکن  نسل جوان تر به طور فزاینده ای دیگاه اغماض گونه در مورد طلاق دارد .

طلاق در بین زوج های پیرتر در ژاپن پدیده تازه ای است و تا حدی محصول سنت در زوجهای پیرتر  برای زن و شوهرانی است که دو دنیای اجتماعی مجزا را تشکیل می دهند .  برای این نسل معمولاً مرد وقتی که در یک اداره به طور سخت و طولانی کار می کند اداره خانه و تحصیل فرزندان را به دستان همسر خود وامیگزارد . گسیختگی مرد از امور خانگی از لحاظ روان شناختی در مستقل ساختن همسرش تاثیر دارد ولی طلاق چون برای هر دو طرف قربانی به بار می آورد همچنان آخرین پناهگاه تلقی می شود .

 

 

تغییرات در زندگی مردها

برخلاف تغییرات چشمگیری که در زندگی زنان حاصل شده زندگی مردها  با درجه کمتری تغییر کرده است .علاوه بر این بین مردان نسل قدیمی و مردان جوان تر تفاوت وجود دارد مردان از گروه های سنی مسن تر همسرانی دارند که تمام وقت در خانه هستند . آنها زنهایی به عنوان همکلاسی در دوران کالج های خود نداشتند ب. رای آنها زنها و بچه ها همچنان گروه واحدی هستند که نیاز به حمایت از سوی یک مرد دارند .

بر اساس این مقایسه ، مردان جوانتر به همکلاسی و همکاران زن خو گرفته اند . آنها در پذیرفتن یک شخص بر اساس توانائیش کاملاً باز هستند . آنها هیچ چیز نامعمول و جانوفتاده ای در مورد داشتن یک رئیس مونث یا هم کالجی مونث پیدا نمی کنند . هنگام ازدواج این مردها امیدوارند که همسرانشان حتی بعد از به دنیا آوردن فرزندان به کار کردن ادامه دهند .

آنها حتی الامکان در مسئولیت های خانگی سهیم می شوند ( با وجود این میزان این سهیم شدن به خاطر ساعات طولانی کار همچنان محدود است ).

در محیط کار،  نسل جوان تر مستقل تر از والدینش  هستند . پدران آنها گمان می کردند که قرار دادن کار قبل از خانواده و آرزوهای شخصی طبیعی است اما جوانان ژاپنی بسیار بیشتر علاقه مند به قرار دادن احتیاجات فردی و نگرانیهایشلن قبل از شرکت و کمپانیشان   هستند . توسعه سریع اقتصادی ژاپن از جنگ جهانی دوم که غالباً از آن  به عنوان " یک معجزه اقتصادی"  توئصیف می شود تا حدی به خاطر سنت قرار دادن خوب بودن در گروه به عنوان یک کل قبل از احتیاجات و تمایلات فردی بوده  است  چنین رفتاری هماهنگی گروهی را که اهمیت اجتماع مرکزی گروه را یکی بعد از دیگری تقویت می کرد بالا می برد .

برای بسیاری از مردان ژاپنی محیط کار تبدیل به یک خانواده کاذب شد.  این تاجرها  تا دیرهنگام شب کار می کردند و سپس قبل از برگشتن به خانه برای نوشیدن مشروب با همکارانشان بیرون می رفتند . در پایان هفته آنها دوباره با هم برای بازی گلف ملاقات می کردند همسرانشان بر کار خود متمرکز بودند و  آنها را از صرف وقت برای تفریحات شخصی یا ملاقات با دوستان جدید منع می کردند .

من  انتظار داشتم که این مردها زندگی خصوصی خود را فدای کمپانیهایشان کنند زیرا آنها داشتند به سمت ساختن کشورشان کار می کردند همچنین فکر می کردند که به قدر کافی و منصفلنه از سوی شرکت برای خدماتشان پاداش خواهند گرفت . ولیکن اکنون این به اصطلاح نو سازی در حال پیشرفت بسیاری از آنها را دلسرد کرده است . سالهای کار سخت آنها " بوسیله یک صندلی در کنار پنججره "a seat by the window " پاداش داده شد که در اصطلاح ژاپنی به معنی این است که کارگر از کار کنار گذاشته می شود گر چه رسماً اخراج نمی شود .

کودکان این مردها نظاره گر آنچه که برای پدرانشان اتفاق افتاد بودند آنها به سرعت یاد گرفتند که به جای وابسته بودن به شرکت بهتر است آنچه را که خودشان آرزوی انجام آن را به عنوان یک فرد دارند انجام دهند . این نسل به پرداخت هزینه برای تعطیلات در صورتی که مستحق به انجام آن باشند مردد نیستند  و یا اینکه اگر آنها وعده و قول و قرار قبلی دارند از ماندن در اداره برای اضافه کاری امتناع خواهند کرد . برخیها این تغییرات را در میان نسل جوانتر به عنوان تغییرات منفی می نگرند در حالی که عده ای دیگر آن را مثبت ارزیابی می کننتد .

چه بدبین باشیم چه خوش بین همه اتفاق نظر داریم که ژاپن در تاریخ خود در تقاطع به سر می برد . در شصت سال اخیر خانواده های ژاپنی ها تغییرات عمده ای را تجربه کرده اند . در حالی که زنهای ژاپنی عمدتاً تغییر کرده اند زندگی مردها نیز متحول شده است و در هر سطحی از جامعه ژاپنیها خود را دارند با این تغییرات  وفق می دهند .

 

.

Sumiko Iwao یک استاد بازنشسته در دانشگاه کیو Keio University. است او یک عضو شورای برابری جنسیتی در اداره نخست وزیری ژاپن بود که دولت را توصیه به احترام به برابری جنسیتی می نمود .او دکترای خود در رشته روان شناسی را از دانشگاه یاله  Yale University دریافت کرده و در دانشگاه هاروارد درس داده است . این متن برگرفته از سخن رانی وی در لیما پایتخت پرو در سال 1996 در خصوص موضوع تغییر سبک زندگی در ژاپن می باشد .

 

 

 

                       

اختلالات مربوط به زمان خوابSleep Disorders

اختلالات مربوط به زمان خوابSleep Disorders

 . آیا شما یک قربانی هستید؟

ترجمه از گارگین فتائی

.

ایا  شما  دائماً  احساس خستگی می کنید؟ شما ممکن است بخواهید در مورد این اختلالات رایج زمان خواب چیزی بیاموزید . مجرومیت از خواب بسیار متداول تر از آن چیزی که شما فکر می کنید.

 

 

بی خوابی  Insomnia

افرادی که دچار این اختلال هستند در به خواب رفتن در شب دچار مشکل هستند و یا تمایل به بیدار شدن در نیمه شب دارند باور بکنید یا نه حد اقل پنجاه درصد مردم این مشکل را دارند .

 

 

ایست موقتی تنفسApnea

این زمانی رخ می دهد که تنفس شما هنگام خواب مسدود می شود . شما ممکن است خر و پف کرده و با بی قراری بخوابید و ممکن است در طول روز بدخو شوید  اگر فکر می کنید که از این معضل رنج می برید برای شما بسیار مهم است که به پزشک مراجعه کنید

 

 

سندروم احساس ناراحتی در ساق های پا

Restless legs Syndrome (RlS)

این یک احساس دردناک در ساق های پای  شماست که هنگام خواب به شما لگد می زند این بیماری ممکن است منجر به خستگی و فرسودگی شدید شود که آشکارا خطرناک است .

 

 

خوابگردی یا راه رفتن هنگام خوابSleepwalking

گر چه مثل سایر اختلالات متداول نیست اما می تواند بر خوابگردها  و خانواده هایشان تاثیر وحشتناک بگذارد  اگر یکی از اعضاء خانواده شما از تخت خواب خارج شده و هنگامی که خواب است در اطراف قدم بزند اولویت در فرستادن او پیش دکتر برای یک چکاب بدنی است .

 

 

 

خیال پردازی روزانه  Daydreaming

این مورد   بی نسخه است اکثر مردم گاه گاهی دچار آن می شوند و می تواند به علت ملالت باشد نه فقط خستگی . در کل شما باید مطمئن باشید که خوب خوابیده اید و اگر گاه گاهی دچار رویا پردازی روزانه می شوید  نگران نباشید

 

 

 

کابوس ها Nightmares

اگر خستگی شما باقی بماند ممکن است دچار کابوس های بیشتری شوید .دیدن رویاهای ترسناک در نیمه شب چیز جالبی نیست اما اکثر  مردم اگر به قدر کافی بخوابند به سرعت از این گونه تجربه ها بهبود می یابند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آیا ارامش ذهنی و هوشیاری  برای سالمندان  تنها یک افسانه است؟

آیا ارامش ذهنی و هوشیاری  برای سالمندان  تنها یک افسانه است؟

نوشته الین جولیان Eileen Julian

ترجمه گارگین  فتائی

.

از افسانه بیرون است و افراد خیلی زیادی به آن باور دارند که وقتی ما پا به سن می گذاریم نمی توانیم به مدت طولانی خوش حال ، مستقل و  از اعضاء پر بار جامعه باشیم چه اتفاقی رخ می دهد؟ .

من این اواخر صدمه ای جدی در ناحیه کفل و باسن داشتم  که مرا به بیمارستان کشاند . در ابتدا من هراس داشتم اما تنها با یک بحران کوتاه مدت مواجه شدم . اکنون بعد از معالجات خوب پزشکی ،  روی پای خودم می ایستم ، می توانم کار کرده و احساس خوبی دارم . مطمئناً من دردهایی دارم و آهسته تر از وقتی که هجده ساله بودم راه می روم دیشب این را حس کردم وقتی که برادر  زاده ام به من گفت " عمه الین !  من می خواهم وقتی پیر شدم مثل تو بشم  تو هفتاد و شش سال داری و هنوز خوش حالئ و تندرستی و هنوز کار می کنی  تو فعال و برومندی."

او راست می گفت من برومندم اما همیشه خیلی احساس آرامش و امنیت نمی کنم  سالها پیش مادربزرگم با مسائل جدی  مالی مربوط به  کهنسالی برخورد کرد  . خوشبختانه خانواده ما قادر به مواظبت از او بود و سرانجام تا سن نود و چهار سالگی زندگی کرد اما وضعیتش مرا در مورد آینده  مالی خودم  در زمان کهن سالی به فکر وامیداشت . من در اوایل دهه سی زندگی خودم بودم ولی ایا  برای پنجاه یا شصت سال دیگر منابع کافی برای یک زندگی راحت را داشتم؟ پاسخ احتمالاً منفی بود بنابراین من اقدام به بهبود نواقص کردم . من در مورد پیر و فقیر و تنها شدنم احساس نگرانی می کردم اما نه بیش از این . من تندرست نیستم اما نسبت به دیگر همسن هایم مرفه و پولدارم بنابراین چگونه به این هدفم برسم؟

خوب من اول یک مشاور مالی استخدام کردم او به من گفت که من  در خرج کردن ولنگار  بوده ام  . در نتیجه  ممکن است پول هایم ته بکشد و بهتر است این ریسک و خطر را از طریق نگهداری بیشتر پول در حال حاضر بهبود بخشم .

وقتی من بالاخره بازنشست شدم نگازیر شدم با برخی انتخاب های مستقیم درباره آنچه که بعداً باید انجام دهم مواجه شوم . ایا  می خواستم به یک آپارتمان کم هزینه تر در یک هوای گرم تر  نقل مکان کنم و تمام روز را خوش بگذرانم ؟  نه من چنین چیزی نمی خواستم . من برخی دوره ها را برای پیشرفت مهارتهایم گذراندم سپس شغلی نیمه وقت که واقعاً ان را دوست داشتم یافتم با این وجود کار دوم خود را برای درآمد اضافی شروع کردم و اکنون بر این باورم که کار کردن مرا سرزنده و هوشیار نگه می دارد .

وقتی برادر زاده ام از من پرسید که چگونه من در سن هفتاد و شش سالگی  خوش حال و تندرست هستم من به او گفتم  به کار خودت در  امری که به آن عشق می ورزی ادامه بده ، مثبت فکر کن ، هر آنچه را که دوست داری در حد اعتدال انجام بده و خودت را با افراد مهربان  و دوست داشتنی احاطه کن و البته شکلات بخور.

امروز من احساس امنیت می کنم چرا که می دانم  بعداً یک سربار مالی برای برادر  زاده ام نخواهم بود و این به من یک ارامش  ذهنی بزرگ می دهد .

 

به نام خداوند جان و خرد

به نام خداوند جان و خرد

علامه طباطبایی در المیزان، پس از بررسی نظریه‌ی ابوالکلام آزاد، که اثبات می‌کند کورش، پادشاه هخامنشی، همان ذوالقرنینِ ستوده‌شده در قرآن است، می‌نویسد: «هر چند برخی از موارد گفته‌شده خالی از اعتراض نیست، لکن از هر گفتار دیگری انطباقش با آیات قرانی روشن‌تر و قابل قبول‌تر است». آیت‌الله مکارم شیرازی هم می‌نویسد: «درست است که در این نظریه نیز نقطه‌های ابهامی وجود دارد، ولی فعلاً می‌توان از آن به عنوان بهترین نظر درباره‌ی تطبیق ذوالقرنین بر رجال معروف تاریخی نام برد».

«در ایران قدیم، چه دولت‌های آریایی و چه دولت‌های بومی ایرانی (مثل ایلامی‌ها یا کاسپین‌های شمال یا تمدن‌های مانائی و نواحی مرکزی در کاشان و کرمان) همه، پایه‌گذار فرهنگ‌های غنی و تولید علم و هنر و نوعاً مروج توحید و اخلاق بوده‌اند. مثلاً کورش و فرزندش با جهاد فرهنگیِ به ظاهر نظامی خود، توحید را در بین‌النهرین و سومر و مصر و آتن (یونان) گسترش دادند و روحانیون آن زمان هم بزرگترین دانشمندان علوم مختلف و فیلسوفان عصر خود بودند».

.

سیدمحمد خامنه‌ای (برادر مقام معظم رهبری)

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا و هم‌چنین رییسِ بنیاد ایران‌شناسی

«برخی از مفسران متقدم، مانند وَهب بن منبّه و محمد بن صائب کَلبی و یوسف بن موسی قطان نه تنها در تفسیر سوره کهف، بلکه در چند جای دیگر روشن کرده‌اند که ذوالقرنین همان کورش هخامنشی است. در دوران معاصر، نخستین پژوهشگری که زمینه مطابقت کوروش (بزرگ) با ذوالقرنین را پیش کشید سِر سیداحمدخان (1817-1898)، از پیشگامان اصلاحات فرهنگی و بنیادگذار تجددطلبی اسلامی در هند بود. مولانا ابوالکلام آزاد (1888-1958)، وزیر فرهنگ دولت وقت هند، نیز همین نظریه را مطرح و به شکل مبسوط‌تری تبیین کرد. مرحوم علامه طباطبایی نیز، در المیزان، نظر ابوالکلام آزاد را پذیرفته و مشخصات کورش را بر ذوالقرنین منطبق می‌داند».

.

دکتر علی‌اکبر ولایتی

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام

و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران

رییس‌جمهور گرامی

جناب آقای دکتر حسن روحانی

با درود فراوان

بیش از یک دهه است که هفتم آبان‌ماه برای گروهی از ایرانیان تبدیل به روزی برای بزرگداشت کورش بزرگ شده است، که نمودِ آن گرد هم آمدن در پاسارگاد ــ آرامگاه آن شخصیت تاریخی ــ است. در تاریخ آمده: سپاهیان کورش بزرگ، به رهبری اوگبارو، در روز شانزدهم ماه تشریتو از هفدهمین سال سلطنت نبونید بدون جنگ وارد بابل شدند؛ روزی که پژوهشگران آن را با دوازدهم اکتبر سال 539 پ.م. برابر دانسته‌اند. اسناد بابلی آورده‌اند که هفده روز بعد، در سومین روز از ماه آراهسمنو (29 اکتبر یا هفتم/ هشتم آبان‌ماه)، خودِ کوروش به بابل وارد شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت: روزی که نقطه‌ی عطفی در تاریخ است؛ نه تنها با پیوستن بابل به سرزمین‌های از پیش فتح‌شده تلاش برای متحد کردن اقوام در یک قلمرو سیاسی، برای نخستین‌بار، به بار نشست و جورچینِ (پازل) شکل‌گیریِ ایران ــ به عنوان نخستین کشور تاریخ ــ کامل شد، بلکه سیاست و حقوق نیز ــ با روندی که کورش پی گرفته بود ــ کاملاً دگرگون گشتند. همان‌گونه که آگاهید در تقویم رسمی کشور، مناسبت‌های گوناگونی وجود دارد؛ اما هیچ روزی برای نکوداشت کورش بزرگ، که در طول تاریخ همواره جهانیان او را گرامی داشته‌اند، وجود ندارد. بی‌گمان، ارزش‌های تاریخی و فرهنگی برجای‌مانده از کورش همچون یکتاپرستی، آزادمنشی، صلح‌دوستی، خردورزی، مردم‌داری، کشورداری و انسان‌دوستی، میراث مشترک ایرانیان با هر دین و زبان و از هر قوم است. جدا از دقیق بودن یا نبودنِ این روز نیازمند ویژه کردنِ زمانی نمادین برای چنین کاری هستیم، هم‌چنان‌که روزهای بزرگداشت برخی شخصیت‌های ادبی کشورمان که در روزشمارها ثبت شده زمان‌هایی نمادین است. بر این پایه، ما نهادهای مدنی امضاکنند‌ه‌ی این درخواست، با انگیزه‌ی پاسداشت همبستگی ملی و نکوداشت ارزش‌های بازمانده از کورش بزرگ، از شما به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور خواستاریم که روز هفتم آبان ماه هر سال، که یادروز گشایش و آزادسازی بابل یا یک‌پارچگی حوزه‌ی تمدنی ایران و هم‌چنین صدور منشورِ موسوم به «حقوق بشر»ِ کورش بزرگ است، در تقویم رسمی کشور به عنوان «روز کورش» ثبت شود.

🔸با احترام

 

 

 

 

 

نامه واقعی به خدا

نامه واقعی به خدا

( این نامه وهم اکنون در موزه گلستان نگهداری میشود)

این ماجرای واقعی در مورد شخصی به نام نظرعلی طالقانی است

 که در زمان ناصرالدین شاه ،دانش اموزی در مدرسه ی مروی تهران بود

 و بسیار بسیار آدم فقیری بود.

یک روز نظرعلی به ذهنش می رسد که برای خدا نامه ای بنویسد.

نامه ی او در موزه ی گلستان تهران تحت عنوان "نامه ای به خدا" نگهداری می شود.

مضمون این نامه :

بسم الله الرحمن الرحیم

خدمت جناب خدا !

سلام علیکم ،

 اینجانب بنده ی شما هستم.

از آن جا که شما در قران فرموده اید :

"و ما من دابه فی الارض الا علی الله رزقها"

«هیچ موجود زنده ای نیست الا اینکه روزی او بر عهده ی من است

من هم جنبنده ای هستم از جنبندگان شما روی زمین.

در جای دیگر از قران فرموده اید :

"ان الله لا یخلف المیعاد"

مسلما خدا خلف وعده نمیکند.

بنابراین اینجانب به چیزهای زیر نیاز دارم :

۱ - همسری زیبا و متدین

 

 ۲ - خانه ای وسیع

 ۳ - یک خادم

 ۴ - یک کالسکه و سورچی

 ۵ - یک باغ

 ۶ - مقداری پول برای تجارت

 ۷ - لطفا بعد از هماهنگی به من اطلاع دهید.

مدرسه مروی-حجره ی شماره ی ۱۶- نظرعلی طالقانی

نظرعلی بعد از نوشتن

نامه با خودش فکر کرد که نامه را کجا بگذارم؟

می گوید،مسجد خانه ی خداست.

پس بهتره بگذارمش توی مسجد.

می رود به مسجد در بازار تهران(مسجد شاه آن زمان)

نامه را در پشت بام مسجد در جایی قایم میکنه

و با خودش میگه: حتما خدا پیداش میکنه!

او نامه را پنجشنبه در پشت بام مسجد می ذاره.

صبح جمعه ناصرالدین شاه با درباری ها می خواسته به شکار بره.

کاروان او ازجلوی مسجد می گذشته،

از آن جا که

(به قول پروین اعتصامی)

 "نقش هستی نقشی از ایوان ماست آب و باد وخاک سرگردان ماست"

ناگهان به اذن خدا یک بادتندی شروع به وزیدن می کنه

نامه ی نظرعلی را از پشت بام روی پای ناصرالدین شاه می اندازه.

ناصرالدین شاه نامه را می خواند و دستور می دهد که کاروان به کاخ برگردد.

او یک پیک به مدرسه ی مروی می فرستد،

و نظرعلی را به کاخ فرا می خواند.

وقتی نظرعلی را به کاخ آوردند

دستور می دهد همه وزرایش جمع شوند و می گوید:

نامه ای که برای خدا نوشته بودید ،ایشان به ما حواله فرمودند

پس ما باید انجامش دهیم.

و دستور می دهد همه ی خواسته های نظرعلی یک به یک اجراء شود.

این نامه الآن در موزه گلستان موجود است و نگهداری می شود.

این مطلب را میتوان درس واقعی توکل نامید.

یادت باشه وقتی میخوای پیش خدا بری

 فقط باید صفای دل داشته باشی.

.

 

http://alef.ir/vdcfmydyjw6dmva.igiw.html?13wml

 

 

 

 

 

 

 

عکس دختران ارمنی  در عروسی شهر اصفهان

عکس دختران ارمنی

در عروسی شهر اصفهان

در دوران ناصرالدین‌شاه قاجار

.عکاس ارنست هولتسر

 

 

 

 

 

ثبت "سند خودرو" در دفترخانه، اختیار یا اجبار

ثبت "سند خودرو" در دفترخانه، اختیار یا اجبار

.

http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/06/16/1179441/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%B3%D9%86%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%81%D8%AA%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%D8%AC%D8%A8%D8%A7%D8%B1

.

 

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، سرهنگ ترحمی می گوید اینکه خودرویی معامله شود و یکبار در دفتر نیروی انتظامی وقت مردم گرفته شود و یک بار دیگر با کلی هزینه دفاتر اسناد، ثبت سند کنند فقط بوروکراسی اداری بوده و وقت و هزینه‌های مردم را تلف می‌کند.

قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی هر چند پس از 40 سال به روز شد و از اردیبهشت سال 1390، پلیس راهنمایی و رانندگی  آن را به اجرا گذاشت، اما تفسیر ماده 29 این قانون همچنان محل اختلاف پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است. بر اساس این ماده «نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می‌شود، دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکوردر دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین‌شده از سوی راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه کنند

پلیس معتقداست برگ سبزی که با اتکا به اطلاعات و استعلامات انجام شده در مراکز فک و تعویض پلاک و شماره‌گذاری خودرو صادر می‌شود حکم سند رسمی دارد و شهروندان نیازی نیست با صرف وقت و هزینه‌های مضاعف، این روند را در جای دیگر و در سند دیگری به ثبت برسانند. اما سازمان ثبت اسناد با اتکا به همین قانون معتقد است، وظیفه نیروی انتظامی شماره‌گذاری و تعویض پلاک است و این دفترخانه‌های ثبت هستند که صلاحیت ثبت رسمی معاملات و نقل و انتقالات خودرو را بر عهده دارند.

اکنون الزامی بودن یا نبودن ثبت سند خودرو در دفترخانه‌ها جزو مسائل حقوقی شهروندانی است که در کلاف سردرگم اختلافات نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد گیر کرده‌اند. اگر تفسیر پلیس از این قانون مورد استناد باشد، بنابراین هیچ نیازی نیست که شهروندان در نقل و انتقالات خودرو سالانه میلیاردها تومان پول و وقت خود را هزینه کنند.

سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی ناجا هفته گذشته درباره فرآیند شماره‌گذاری و نقل و انتقال خودرو از سوی پلیس گفت: انجام مأموریت‌های پلیس بر مدار قانون است و لاجرم هیچ اصراری بر اقدام های فراتر از قانون نداریم. متأسفانه این روزها شبهاتی در مورد شماره‌گذاری خودروها برای مردم ایجاده شده که البته این موضوع از سالیان پیش مطرح است و به عبارتی این قصه سر دراز دارد.

وی با بیان اینکه در کشور ما قانونگذار بر اساس ماده 29 قانون مصوب 1389 همانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان شرط لازم برای فروش و انتقال خودرو به دیگری را احراز اصالت خودرو و هویت خریدار و فروشنده دانسته است، ادامه داد: تشخیص و تأیید این سه موضوع برعهده پلیس گذاشته شده و پلیس نیز با تأیید موارد فوق سند رسمی خودرو را صادر می‌کند.

سخنگوی ناجا با تأکید بر اینکه همه وجوهات دریافتی در این حوزه نیز مستقیماً به حساب خزانه دولت واریز می‌شود، افزود: در این اقدام هیچ منفعت شخصی برای کسی وجود ندارد و به تبع ماده 1287 قانون مدنی سند مالکیت صادره توسط پلیس، سند رسمی محسوب می‌شود.

منتظرالمهدی درباره اینکه آیا نیاز است سند رسمی دیگری توسط عوامل دفاتر ثبت اسناد رسمی صادر شود یا خیر، تصریح کرد: این موضوع به عهده قانونگذار است و یقیناً برای پلیس توفیری نخواهد داشت.

به گفته وی، پلیس به منظور صرفه و مدیریت در وقت و زمان و همچنین ترددنکردن غیرضروری شهروندان اعلام کرده که طبق ماده قانونی فوق الذکر این سند رسمیت دارد و کفایت می‌کند اما در کل پلیس آنچه را قانونگذار تکلیف کرده لازم الاجرا می‌داند و ملاک عمل پلیس قانون است.

 

ثبت در دفترخانه اختیار است نه اجبار

سرهنگ محمد ترحمی ،رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا می‌گوید: بر اساس متن مذاکرات مجلس شورای اسلامی در مورخه 8 اسفندماه سال 89 در ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی هم نماینده دولت و هم نمایندگان موافق و مخالف مجلس اذعان داشته‌اند که ثبت اسناد خودرو در دفترخانه‌های کشور الزامی نیست.

بر اساس استناد به همین مذاکرات مردم اختیار دارند که پس از ثبت اسناد در ناجا به دفترخانه‌ها نیز بروند و اجباری در این زمینه نیست.

اگر افرادی اختلاف رأی با ناجا دارند باید به متن مذاکرات مجلس در زمان تصویب این قانون مراجعه کنند.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا در ادامه با اشاره به اینکه رأی دیوان عدالت اداری درباره نحوه اجرای ناجا در این زمینه کاملاً قانونی است؛ البته این رأی دوبار صادر شده و افرادی که استناد به غیر قانونی بودن عملکرد ناجا دارند به رأی سال 89 استناد می‌کنند اما دیوان در سال 92 نیز رأی داد و این آخرین رأی نافذ است.

بر اساس رأی سال 92 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اقدام های پلیس غیرقانونی تلقی نشده است.

قانون در این زمینه شفاف و صریح است اما اگر برخی افراد در متن قانون مناقشه‌ای دارند باید در ابتدا رجوع به متن مذاکرات مجلس بکنند.

ناجا دقیقاً بر اساس قانون عمل می‌کند و بر همین اساس در مراحل تعویض پلاک پلیس اسناد را از طرفین معامله می‌خواهد.

این مقام انتظامی همچنین تأکید دارد که در سند ناجا هیچ گاه تردید و انکاری نمی‌تواند بروز کند اما ممکن است افرادی سندهای جعلی برای دیگر ارگان‌ها ایجاد کنند.

وی می‌افزاید: سند ناجا رسمی است و مردم برای گرفتن سند رسمی مشکلی نخواهند داشت و توصیه می‌کنیم شهروندان برای نقل و انتقال در مراکز تعویض پلاک حتماً حضور یابند چرا که ناجا برای وسیله نقلیه احراز مالکیت می‌کند و اگر این کار صورت نگیرد مالکیت افراد مخدوش می‌شود.

سرهنگ ترحمی به ماده قانون دیگری اشاره می‌کند که بر اساس آن و بر مبنای احترام به حقوق شهروند نباید شهروندان را اجبار به تنظیم سند در دفترخانه‌ها کرد: «بر اساس بند 10 اصل سوم قانون اساسی باید تشریفات زائد از مسیر شهروندان برداشته شود و همچنین طبق قاعده فقهی و حقوقی لاضرر و لااکراه پیامبر اکرم(ص) هیچ راهی در اسلام نباید باشد که مردم به ضرر برسند.

اینکه خودرویی معامله شود و یکبار در دفتر نیروی انتظامی وقت مردم گرفته شود و یک بار دیگر با کلی هزینه دفاتر اسناد، ثبت سند کنند فقط بوروکراسی اداری بوده و وقت و هزینه‌های مردم را تلف می‌کند.

اینکه ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی باشد؛ فقط یک کار موازی بوده و مردم و شهروندان را به دردسر می‌اندازد.

خدمت بدین معناست که باید سعی کنیم مسیر مردم را ساده‌سازی و شفاف کنیم اما اگر خلاف این کار صورت بگیرد به معنای حرکت درجهت منافع خویش است

وی با تکرار گفته‌های سخنگوی ناجا می‌گوید: پلیس هیچ منفعت شخصی در این موضوع ندارد و فقط در راستای خدمت به شهروندان ایران اسلامی گام برمی دارد.

مراجعه به دفاتر اسناد رسمی در انتقال مالکیت خودرو اختیاری است، بر این اساس برای پلیس فرقی نمی‌کند که مردم به این دفاتر مراجعه کنند یا نه زیرا انتقال مالکیت افراد در سیستم ناجا ثبت می‌شود و از آن برای تعویض پلاک نیز استفاده می‌کنیم.

 

وی می‌افزاید: «پلیس در انجام مراحل انتقال مالکیت خودروو تعویض پلاک، مدارک دفاتر اسناد رسمی را نمی‌خواهد و چنانچه خودرویی سرقتی باشد در مراکز تعویض پلاک مشخص و در سیستم ما ثبت می‌شود.

حتی مراجع قضایی نسبت به سرقتی بودن خودروها از ناجا استعلام می‌کنند؛ پلیس با توجه به اینکه اختیار قانونی دارد، تعویض پلاک و انتقال مالکیت را انجام می‌دهد.

بر همین اساس مراجعه به دفاتر ثبت اسناد رسمی دور باطل است زیرا شهروندان با مراجعه به مراکز تعویض پلاک تمام اقدام های قانونی اعم از اخذ خلافی، مالیات، عوارض یا سرقتی بودن خودرو را در حدود دو ساعت انجام می‌دهند.

به گفته سرهنگ ترحمی اسناد صادره توسط نیروی انتظامی با توجه به حدود صلاحیت در شماره‌گذاری و انتقال مالکیت وسیله نقلیه سند رسمی است از سوی دیگر به موجب ماده واحده قانون اصلاح ماده 22 قانون حمل و نقل و عبور کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران 17 شهریور ماه 1388 مجلس شورای اسلامی، مسئولیت صدور گواهینامه رانندگی، اسناد مالکیت و پلاک خودرو در قلمرو جمهوری اسلامی ایران به عهده نیروی انتظامی است.

بر این اساس صلاحیت مأموران رسمی که در ماده 1287 قانون مدنی به آن اشاره شده، محرز است و تمام اسنادی که در فرآیند شماره‌گذاری وسایل نقلیه اعم از نوشماره(صفر کیلومتر) و دسته دوم به بعد صادر می‌شود به موجب قوانین موضوعه رسمی بوده و مؤید مالکیت افراد بر این گونه وسایل است، ضمن اینکه اسناد مذکور در موارد مختلف مورد استناد مراجع قضایی، امنیتی، انتظامی و حتی دفاتر اسناد رسمی و در تمام مراجع مذکور سوابق مالکیت وسایل نقلیه و تغییرات مالکیت افراد را از نیروی انتظامی استعلام می‌کند.

وی می‌افزاید: متن ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، اشاره به تعویض پلاک به نام مالک جدید دارد، بنابراین راهنمایی و رانندگی وقتی می‌تواند پلاک جدید به وسیله نقلیه اختصاص دهد که مالکیت مالک جدید را احراز کرده باشد.

 

 

به معنای دیگر، تثبیت و احراز مالکیت خریدار جدید که همان نقل و انتقال مالکیت است مقدمه تعویض پلاک محسوب می‌شود و وقتی نقل و انتقال مالکیت و تعویض پلاک صورت گرفت، اسناد مربوطه نیز صادر شده و نام و مشخصات مالک جدید نیز در سامانه اطلاعاتی ناجا و اسناد صادره ثبت می‌شود که شامل کارت مشخصات و شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه است و به عنوان سند رسمی مبین مالکیت خریدار جدید بر وسیله نقلیه است.

همزمان با اعلام نظر چند باره نیروی انتظامی درباره ثبت سند خودرودر هفته‌ای که گذشت، رئیس سازمان ثبت اسناد نیز ، بر ضرورت تنظیم سند خودرو و نقل و انتقالات آن در دفتر خانه‌ها تأکید کرد.احمد تویسرکانی درباره مشکلات ثبت معاملات خودرو گفت: آنچه توصیه می‌کنیم توسعه ثبت رسمی در کشور است هر چه میزان سیاست‌های ما در این راستا افزایش یابد نزاع‌ها کمتر خواهد شد و مراجعه به دادگاه‌ها کاهش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: درباره معاملات خودرو قانون به صراحت اعلام کرده است که ثبت در دفاتر اسناد رسمی انجام شود.

به گفته تویسرکانی اگر در دفاتر ثبت اسناد رسمی معامله‌ای انجام شد و پس از آن دعوایی به وقوع پیوست، طرفین دعوا ملزم به رعایت سند هستند و سند رسمی که در دفاتر ثبتی ثبت شده در حکم دادنامه دادگاه است.

 

رئیس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور اظهار کرد: آنچه قانونگذار برای نیروی انتظامی تکلیف کرده بحث پلاک‌گذاری خودرو است و هیچ گاه قانونگذار ثبت معاملات را به نیروی انتظامی واگذار نکرده است و این کار نیروی انتظامی موجب بی‌نظمی در ثبت اسناد رسمی خواهد شد، اگر اسناد دردفاتر ثبت شود آن سند لازم الاجرا خواهد بود.

 

لغو صلاحیت نیروی انتظامی برای نقل و انتقال سند

محمد عظیمیان، نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در همین زمینه می‌گوید: ماده 29 قانون رسیدگی به تخفات رانندگی به صراحت تکلیف همگان را روشن کرده و بر همین اساس نباید هیچ تردیدی برای هیچ مرجعی در این زمینه بماند.

معتقدم که فرازی از ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به موضوع نقل و انتقال و بخشی به تعویض پلاک می‌پردازد.

وی می‌افزاید: موضوع نقل و انتقال خودرو در صلاحیت دفاتر اسناد رسمی کشور بوده و قانونگذار این دفاتر را برای ثبت تمامی اسناد رسمی در کشور ایجاد کرده است.

قانونگذار فقط به نیروی انتظامی اجازه داده تا حق تعویض پلاک خودرو را داشته باشد و هیچ حقی برای سند نقل و انتقال ندارد.

مباحثی که گاهی از جانب برخی افراد در این زمینه گفته می‌شود؛ به نوعی خلط مبحث بوده و قانونی نیست؛ به طور نمونه قانون مجوز ثبت اسناد رسمی را به دفترخانه‌ها داده است اما ما نمی‌توانیم شناسنامه برای شهروندان صادر کنیم چرا که به مرجع دیگری مربوط می‌شود.

به گفته نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران سند تعویض پلاک خودرو از جانب نیروی انتظامی رسمی است اما اقدام برای ارائه سند تعویض نقل و انتقال غیر رسمی است.

بر اساس قانون تنظیم سند نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی الزامی است و تا زمانی که قانون جدیدی در این زمینه ارائه نشده باید بر اساس آن عمل شود.

کانون سردفتران و دفتریاران هدفش درآمدزایی نیست و دولت می‌تواند با حذف قوانین مالیات، عوارضی و غیره هزینه‌های شهروندان را تا حدود زیادی کاهش دهد.

هدف اصلی کانون رفاه و آسایش خاطر مردم در خرید و فروش خودروهایشان است؛ چرا که ما هم‌اکنون 7 هزار و 300 پایگاه دفاتر در بخش‌ها و شهرستان‌های کشور داریم و دسترسی شهروندان به این مراکز آسانتر است و این در حالی است که مراکز تعویض پلاک ناجا در کل کشور فقط 240 عدد است.

اینکه دیوان عدالت اداری رأی به اعتبار و قانونی بودن برگ سبز مراکز شماره‌گذاری داده است؛ صحت ندارد و بر اساس رأی شماره 185، 186 و 187 صلاحیت ناجا برای نقل و انتقال لغو شده است.

 

دفاتر اسناد رسمی به قانون تمکین دارند و تا زمانی که ماده 28 تغییر نیابد باید همگان الزام به رعایت آن داشته باشند.

عظیمیان تأکید می‌کند: افرادی که در این بین اقدام به خلط مبحث می‌کنند نیز باید بدانند که کانون سردفتران و دفتریاران نامه ای به دادستان تهران نوشته و خواستار رسیدگی به این موضوع و محاکمه آنان شده است.

خوشبختانه شهروندان سال گذشته بر اساس قانون عمل کردند و بیش از 3 میلیون سند نقل و انتقال در دفاتر کشور به ثبت رسیده است.

اگر سند نقل و انتقال خودرو در دفاتر به ثبت نرسد در هیچ یک از مراجع قضایی اعتبار قانونی نخواهد داشت و قانون الزاماً تکلیف کرده و باید همگان مطیع آن باشند.

بدون شک به هر کسی به فراخور مأموریتی که دارد امکانات می‌دهند؛ مأموریت پلیس نیز مشخص است.

تنظیم سند خودرو امری تخصصی است که نیاز به سواد خاصی دارد چون به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که نیاز به تخصص دارد.

همان گونه که یک سر دفتر نمی‌تواند کار یک مأمور راهنمایی و رانندگی را انجام دهد؛ پس خوب است که هر کسی کاری که قانون به او محول کرده بدرستی انجام دهد و با سرپیچی از قانون برای مردم گرفتاری ایجاد نکند.

 

 

 

یادداشت برداری از متن خواندنی

یادداشت برداری از متن خواندنی

ترجمه از گارگین فتائی

.

الف: خلاصه

ترسیم خطوطی از نکات عمدهء یک بخش از یک کتاب یا مقاله با کلمات خود شما

کوتاه تر از متن اصلی باشد

زمانی مفید است که  متنی که شما می خواهید از آن یادداشت برداری کنید بسیار طولانی باشد ( حدود صد کلمه یا بیشتر)

هنگام خلاصه نویسی ، جملات موضوعی ، نتایج و جزئیات مهمی که نیاز دارد آنها را در بر بگیرد جستجو کنید

 

ب: به بیان دیگر گفتن PARAPHRASE

اظهار دوباره عقائد نویسنده با کلمات و ساختار جمله خود شما

همان طولی را داشته باشد که متن اصلی دارد

برای ضبط اساس یک پیام کوتاه مخصوصاً وقتی که دیدگاه معینی را در بر می گیرد مفید باشد .

هنگام نگارش یک پارافرایز  یا نقل بیان  برای کلمات اصلی به دنبال هم معنی بگردید اما معنی آنها را تغییر ندهید .

 

ج: نقل قول ها

یک کپی دقیق از کلمات نویسنده

همیشه با علامت نقل قول مشخص می شود

وقتی مفید است که شما می خواهید بخشی از متن اصلی را نگه دارید

سعی کنید که  جملات نقل قولی کمتر از صد کلمه باشد

 

به کارگیری نقل قول یا پارافریز یا نقل بیان ها برای حمایت از عقیده اصلی

 

1: یک نقل قول یا نقل بیان می تواند به عنوان یک نمونه حامی از یک عقیده اصلی در یک پاراگراف به کار برود.

2: در یک پاراگراف  که از نقل قول یا نقل بیان  برای حمایت عقیده اصلی استفاده می کنید شما ناگزیرید عقیده اصلی را در جمله جداگانه ای معمولاً قبل از اینکه از نقل قول یا نقل بیان استفاده کنید  بیان کنید .

3: شما ناگزیرید با کلمات خودتان برخی اطلاعات پیش زمینه در باره نقل قول یا نقل بیان ( یک توصیف [ از سوی راوی یا شخص ] یا یک مکالمه در مورد شخص و  حادثه [ زمان و مکان ] عقیده و غیره در آن داستان )  را معمولاً قبل از اینکه نقل قول یا نقل بیان را به کار ببرید  ترجیحاً در یک جمله جداگانه  ارائه دهید . شما همچنین ناگزیرید با کلمات خودتان توضیح دهید که چگونه این نقل قولها و نقل بیانها ی ویژه معمولاً بعد از به کار گیری آنها و ترجیحاً در یک جمله جداگانه عقیده اصلی شما را حمایت می کنند.

4: اگر شما از نقل قول استفاده می کنید ناگزیرید آن را از بقیه جملات خودتان با علایم  نقل قول جدا کرده و در  پایان جمله ناگزیرید شماره صفحه کتاب به گونه ای که بتواند پیدا شود ارائه دهید  از نقل بیانها برای یادداشت برداری از صفحات کتاب استفاده کنید .

 

.

 

منبع

Gefvert, Constance J. The Confident Writer 2nd Ed. New York: Norton, 1988